Nejvíc aut jezdí po obchvatu Opatovic, obci moc nepomohl

  8:20
Pardubickým krajem jezdí stále více aut. Nejvytíženější místo už není v Pardubicích, ale je jím nový obchvat Opatovic nad Labem. Při loňském sčítání tudy projelo přes 30 tisíc aut za den. Paradoxně silnice místním zatím moc nepomohla.

Obchvat Opatovic využívají denně desetitisíce aut, provoz v obci však stejně zůstal velký. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Před deseti lety v Opatovicích nad Labem začal neobvyklý spor. Bývalý starosta obce odmítal prodat pozemek pro obchvat Opatovic, protože podle něj bude nová silnice zbytečná.

U soudu prohrál a ani budoucnost mu nakonec nedala za pravdu. Ředitelství silnic a dálnic totiž původně odhadovalo, že obchvat využije až 25 tisíc aut denně, ve skutečnosti jsou čísla vyšší. Čtyřproudovku, otevřenou v roce 2013, podle sčítání Ředitelství silnic a dálnic každý den použije přes čtyři tisíce nákladních aut a bezmála 26 tisíc osobních automobilů.

Paradoxně samotné Opatovice na tom nevydělaly. Naopak. Řidiči jedoucí z jihovýchodní části Hradce Králové si přes obec Vysoká a Opatovice zkracují cestu na dálnici. Nechtějí se probíjet přes chronicky ucpaný hradecký městský okruh kolem fakultní nemocnice.

Nejvytíženější silnice ve městech kraje

Počet aut za den

Obchvat Opatovic 30 195

Pardubice

Most P. Wonky 25 539

I/36 přes Labe 22 078

I/37 u Parama 21 352

Litomyšl

I/35 u nádraží 20 700

Vysoké Mýto I/35

výjezd na Litomyšl 18 961

Chrudim

I/17 u nemocnice 17 259

Svitavy

I/34 střed města 15 665

Moravská Třebová

I/35 obchvat 15 170

Holice I/35 obchvat 14 250

Lanškroun

I/43 průtah městem 13 573

Slatiňany I/37

průtah městem 11 971

Ústí nad Orlicí

I/14 Hylváty 11 692

Polička

I/34 Čsl. armády 11 127

Pramen: ŘSD - sčítání dopravy 2016

„Obchvat potřebný byl a pomohl, jeho stavba byla nevyhnutelná. Je ale pravda, že u nás se doprava zhoršila. Je to problém, který ale má řešení a vyřeší se,“ řekl starosta Opatovic nad Labem Pavel Kohout. Podle sčítání, které si objednala obec, projede Opatovicemi nyní denně bezmála osm a půl tisíce aut.

Původně obec řidiče zaháněla zákazovou značkou, která jim bránila při jízdě od Vysoké odbočit k opatovické benzince. Značku ale nespokojení motoristé opakovaně kradli a místní kapitulovali.

Nyní i v souvislosti s budováním dálnice D35 se tam po třech letech zákaz vrátí. „Značka je ve výrobě a bude vůči vandalům odolná. Během měsíce bude osazena,“ uvedl Kohout.

To se ale nebude řadě lidem v Hradci i v sousedních obcích líbit. „Bohužel, auta si hledají cestu a je těžké tomu zabránit. Řešit to zákazem mi nepřijde šťastné. Teď už asi žádné dobré řešení není. Od něj se Opatovice už odřízly schválením územního plánu, který neumožňuje použít starou silnici k napojení na sedmatřicítku,“ uvedl starosta Vysoké Jiří Horák.

Problém Opatovic měla původně vyřešit mimoúrovňová křižovatka Bukovina na D35, která ale z plánů státu zmizela. Teď obec doufá, že Hradec Králové společně s Ředitelstvím silnic a dálnic výrazně urychlí stavbu jižní spojky u Hradce Králové.

Další úlevu obci by mělo přinést dokončení části dálnice D11 do Hradce. Její zprovoznění do Kuklen se plánuje na konec srpna. Poté stavbaři zruší stávající provizorní sjezd u Libišan, takže by počet aut mířících nyní k tomuto nájezdu přes Opatovice měl klesnout.