Dlouho odkládaná stavba obchvatu Frýdku-Místku začne v květnu

  15:16
Minimálně deset let očekávané zahájení stavby obchvatu Frýdku-Místku už má jasné datum. Slavnost bude ve druhé polovině května. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už totiž ví, která firma bude obchvat stavět. A zároveň je tak tedy jasnější termín zahájení stavby.

Na obchvat už ve Frýdku-Místku čekají desítky let. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Obchvat postaví sdružení firem Alpine Bau Berger Bohemia, Berger Bau a Habau. To dalo druhou nejlevnější nabídku. Vítěznou řeckou firmu Aktor Ate, která nabídla 2,047 miliardy korun, ŘSD ze soutěže vyřadilo.

„Důvodem vyloučení bylo podle písemné zprávy zadavatele nepředložení některých příloh ke smlouvě nebo změnění položek ve výkazu výměr: v 73 případech byla změněna měrná jednotka položek soupisu prací, ve 3 případech bylo změněno množství položek,“ napsal server zdopravy.cz, který na rozhodnutí ŘSD upozornil jako první.

Spolu s první etapou stavby obchvatu zahájí ŘSD i stavbu napojení na dálnici D56, spojující Frýdek-Místek s Ostravou.

„Zahájení stavby první etapy obchvatu proběhne společně se zahájením stavby napojení na D56 ve druhé polovině května,“ řekla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. „Konkrétní datum zatím upřesňujeme.“

Řeší se námitky Dětí Země

První etapa obchvatu zahrnuje 4,2 kilometru dlouhý úsek mezi současným ukončením silnice D48 na úrovni přehrady Olešná a mostem přes výpadovku na Frýdlant nad Ostravicí.

Se zahájením stavby druhé etapy se čeká na rozhodnutí ministerstva dopravy, ke kterému podala minulý rok v září rozklad organizace Děti Země.

„Žádáme třeba změnit uložené podmínky ve stanovisku hygieniků na ochranu před hlukem, dále ve stanovisku Krajského úřadu v Ostravě na ochranu cenných území soustavy Natura 2000, hlavně kolem řeky Morávky, a také ve stanovisku EIA na ochranu životního prostředí,“ upřesnil při podání rozkladu námitky organizace předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Dětem Země se nelíbí hlavně fakt, že se v rámci nového znění zákona neřešila znovu i studie vlivu stavby na životní prostředí EIA. Obchvat Frýdku-Místku byl totiž před časem zařazen mezi osm důležitých staveb, pro které se studie EIA znovu zpracovávat nemusela.

Hotovo má být za čtyři roky

„Podle nás mělo dojít k novému standardnímu procesu hodnocení vlivů obchvatu na životní prostředí i s účastí veřejnosti, nikoliv ke stavu, kdy si vláda prosadila novelu zákona, která u osmi takzvaných prioritních dálnic tuto účast vyloučila, takže závazné stanovisko EIA vydali jen sami úředníci MŽP,“ dodal Patrik. Proti stavbě obchvatu jsou podány dva rozklady.

„Jeden je podaný proti stavebnímu povolení ze srpna loňského roku, druhý pak proti stavebnímu povolení z října,“ vysvětluje Zdeněk Neusar, mluvčí ministerstva dopravy.

„V prvém případě se mohou účastníci řízení do 27. dubna vyjádřit k novým podkladům, teprve poté bude možno věc rozkladu případně zařadit k projednání na rozkladové komise. U druhého rozkladu je řízení ve fázi, kdy ministr požádal příslušné orgány o přezkum jednotlivých stanovisek, doposud však od některých z nich nemáme reakci.“

Podle aktualizovaného plánu ŘSD by měl být obchvat Frýdku-Místku dostavěn v roce 2022.