Dvacet let čekání skončilo. Začíná se stavět obchvat Frýdku-Místku

  11:40
Za necelé čtyři roky má skončit trápení obyvatel Frýdku-Místku, jehož středem projíždí denně na čtyřicet tisíc automobilů. Začala totiž stavba vytouženého obchvatu města. První automobily by na něj měly vjet v únoru roku 2022.

Stavbu obchvatu v úterý spolu s místními politiky slavnostně zahájili zástupci Ředitelství silnic a dálnic, vítězné firmy a Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

„Dalo by se říci, že na obchvat čekáme padesát let, tak dlouho se o něm hovoří,“ řekl frýdecko-místecký primátor Michal Pobucký. „Finální rozhodnutí v podobě územního plánu padlo v roce 1996 a od té doby uteklo hodně času,“ podotkl.

Stavba obchvatu je důležitá hlavně proto, že většina z více než čtyřiceti tisíc automobilů, které po průtahu denně projedou, patří k tranzitu, městem tedy jen projíždí dále.

Frýdek-Místek totiž leží na důležité silnici D48 vedoucí od hraničního přechodu v Českém Těšíně na jih směrem na Nový Jičín a dále na Olomouc či Brno.

Proti stavbě protestuje sdružení Děti Země

Předpokládané únorové datum roku 2022, s nímž ŘSD zatím počítá jako s termínem pro zprovoznění obchvatu, ale nemusí být konečné. Stále totiž ještě chybějí stavební povolení potřebná pro budování části obchvatu, o jejímž osudu bude rozhodovat ministr dopravy.

„Otevíráme v podstatě polovinu stavby obchvatu Frýdku-Místku, na další část máme požádáno o stavební povolení, občanská sdružení ale podala na ministerstvo dopravy žádost o rozklad,“ popsal dlouhotrvající peripetie generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. „Věříme, že nám ministerstvo dopravy dá za pravdu a vydané stavební povolení potvrdí,“ doufá Kroupa.

Kdy se tak stane, ještě není jisté. Generální ředitel ŘSD věří, že v optimistické variantě by to mohlo být ještě letos.

„Předpokládáme, že bychom mohli dostat stavební povolení ještě letos. Během prázdnin nebo září by snad mohla být zahájena i stavba druhé části obchvatu,“ řekl Jan Kroupa.

Jisté to ale není. Proti rozhodnutí ministra mohou odpůrci podat správní žalobu. Soud pak může rozhodnout o tom, zda žaloba bude mít odkladný účinek.

Vyznačení obchvatu Frýdku-Místku a připojení na R48.

Proti stavbě dlouhodobě protestuje sdružení Děti Země. Právě to na ministerstvo podalo žádost o rozklad. V něm ekologičtí aktivisté žádají o změnu některých podmínek pro udělení stavebního povolení, hlavně v okolí řeky Morávky, která patří k cenným a důležitým přírodním památkám. Stavět se tak zatím může jen první etapa obchvatu, od přehrady Olešná po křižovatku s výpadovkou na Frýdlant nad Ostravicí.

„Letos je na financování stavby vyčleněno 642 milionů korun, pokud by to bylo málo, můžeme přidat,“ řekl Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI.

Cena první etapy obchvatu byla vysoutěžena na 2,16 miliardy korun, za druhou etapu by měl stát podle projektu zaplatit 1,7 miliardy korun. To se ale může změnit, ve výběrovém řízení na první etapu se podařilo cenu snížit na 75 procent.