Obchvat Českých Budějovic v ohrožení. Opustí stavbu italská firma?

  10:02
Na jaře začalo italsko-slovenské sdružení firem Salini Impregilo a Doprastav budovat úsek dálnice D3 z Hodějovic do Třebonína. Nedávno se dostalo do malého skluzu, teď je podle informací MF DNES otázkou dnů až týdnů, kdy zůstane jen slovenská společnost. To může způsobit daleko větší zdržení.

Na Slovensku skončila jejich zakázka fiaskem, v Polsku s nimi před pár měsíci také museli rozvázat smlouvu, protože nestavěli podle plánů. Teď to samé velmi vážně hrozí i na jihu Čech.

Nemá to trvat příliš dlouho a podle informací MF DNES italská společnost Salini Impregilo skončí s pracemi na úseku dálnice D3 Hodějovice–Třebonín, který je jednou ze dvou částí obchvatu Českých Budějovic. To může při nejhorší variantě znamenat velké zdržení.

„Budou to spíše dny, maximálně pár týdnů, a skončí,“ informoval zdroj dobře obeznámený se stavbou. Na možné problémy už upozornil také Deník.

Práce přitom začaly teprve letos v březnu. Hotovo má být v roce 2022. Pravdou je, že už při slavnostním zahájení panovala u Krasejovky mírně napjatá atmosféra.

„Chtěl bych stavební firmě popřát, ať se jí daří mnohem lépe než v sousední zemi, a budu tlačit na Ředitelství silnic a dálnic, aby stavbu pečlivě kontrolovalo,“ řekl dnes už bývalý ministr dopravy Dan Ťok. Jako by už tehdy tušil, že problémy mohou nastat, a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se také jistilo.

„Už delší dobu děláme taková opatření, abychom měli při komplikacích dostatek podkladů, zda například firma mohla v danou dobu stavět, či nikoli a podobně. Věřím, že u této stavby bude vše v pořádku,“ konstatoval nyní už rovněž bývalý ředitel ŘSD Jan Kroupa. Jenže pokud firma přestane budovat, tak jsou na řadě jedině sankce a dál třeba i rozvázání smlouvy.

Fotogalerie

Zástupci italské firmy při zahájení slibovali, že komplikace, jako byly na Slovensku s dokončením tunelu Višňové, na jihočeské D3 nenastanou. „V žádném případě podobné problémy neočekáváme,“ nechal se tehdy slyšet výkonný ředitel Salini Impregilo Francesco Pietro Miglio.

Italové staví úsek Hodějovice–Třebonín o délce přes 12,5 kilometru ve sdružení se slovenskou firmou Doprastav za vysoutěženou cenu 5,8 miliardy korun. Práce měli rozdělené na polovinu.

A právě Doprastav by mohl ještě akci zachránit, pokud vše převezme a dokáže práce dokončit vlastními silami či za pomoci subdodavatelů. V opačném případě hrozí rozvázání smlouvy a vypsání nového výběrového řízení. To by znamenalo zdržení o měsíce, možná i rok.

ŘSD prozatím nechtělo situaci komentovat. „Oficiálně stavba pokračuje podle nastaveného harmonogramu,“ reagoval Jan Rýdl, mluvčí ředitelství.

MF DNES oslovila také zástupce sdružení, ti však na dotazy nereagovali. O možných problémech už slyšeli i někteří jihočeští politici, ale oficiálně zatím informaci nikdo z nich nepotvrdil.

U Roudného staví most dlouhý téměř 800 metrů

Na samotné stavbě se prozatím intenzivně pracuje často až do večerních hodin. Díky skrývce zeminy je velmi dobře patrné, kudy dálnice D3 povede.

Roste také jedna z nejnáročnějších staveb, kterou je most u Roudného. Ten překlene řeku Malši a některé místní komunikace a pole u obce jižně od Českých Budějovic. Bude měřit 780 metrů.

Celková délka mostů pak bude přes dva kilometry, protihlukové stěny mají měřit přes tři kilometry. Součástí jsou také tři velké mimoúrovňové křižovatky u Roudného, Krasejovky a Dolního Třebonína.

V podstatě ve stejnou dobu začala letos na jaře i stavba druhé části obchvatu krajského města z Úsilného do Hodějovic. I tam má být hotovo v roce 2022. Na tomto úseku je nejnáročnější vybudování kilometrového tunelu Pohůrka.

V provozu už je u Budějovic část Borek–Úsilné. Začátkem léta pak ŘSD otevřelo část z Bošilce do Ševětína. Od jara příštího roku povede D3 z Budějovic kolem Tábora až po hranice kraje u Mezna. Hotová totiž bude i část z Ševětína k Borku.

Na celém úseku pak budou s velkou pravděpodobností dál chybět dvě malé části dálnice u Tábora a Lhotic na Českobudějovicku. Důvodem jsou nevyřešené majetkové spory.

Dálniční most u Roudného bude měřit 780 metrů.

Dálniční most u Roudného bude měřit 780 metrů.

Autor: