Do Budějovic míří díky IGY nové značky. Zlákala je atraktivní adresa

  9:24
Nové IGY přivedlo do Českých Budějovic hned několik značek, které se na jihu Čech objevují vůbec poprvé. Za nájem platí desítky tisíc korun měsíčně, ale rozšířené obchodní centrum je pro firmy atraktivní adresou.

V Českých Budějovicích otevřelo nové IGY, největší nákupní centrum na jihu. | foto: Pavlína Kozáková

Nové IGY se od svého otevření 3. listopadu plní lidmi, kteří nakupují na Vánoce a zvědavě prohlížejí nové obchody. Velká očekávání mají i manažeři nových značek, které obchodní centrum přivedlo a v regionu se objevují vůbec poprvé.

Důvod, proč si vybrali opravenou nákupní zónu na Pražské třídě, není těžké uhádnout - vysoká atraktivita a velká koncentrace lidí. Odborníci ale varují před obdobím recese. Přijít může v nejbližších letech.

Vůbec poprvé se na jihu Čech objevuje například Costa Coffee. Kavárny společnosti, která vznikla v roce 1971 v Londýně, každý den v Česku navštíví průměrně 20 tisíc lidí. Jen letos otevřela sedm poboček, mezi nimiž je i ta budějovická.

Lidé čekají na otevření nového obchodního centra IGY 2 v Českých Budějovicích.

„Chceme pokrýt všechna krajská města a provozovat naše kavárny napříč republikou. Budějovice byly na seznamu lokalit, kde jsme dlouhodobě chtěli pobočku otevřít. Hledali jsme top obchodní centrum,“ uvedl za společnost Aleš Fránek.

Svůj první obchod v regionu otevřel i španělský prodejce oblečení Desigual. „Jižní Čechy byly jednou z posledních lokalit v České republice, kde chybělo naše zastoupení. Naše značka může být pouze v prémiových lokalitách, z toho důvodu jsme využili kompletní přestavbu a rozšíření IGY,“ popsala Veronika Zámečníková, šéfka společnosti Tasty, která začala obchody Desigual v Česku budovat.

Nové značky představil ředitel IGY Michal Lojka: „Některé se na jih Čech nebo do IGY vrací, jiné jsou úplnou novinkou. Pro příklad můžu uvést Calzedonia, Camp David, Ecco, Retro Jeans, Rituals, s. Oliver, Terranova a z oblasti občerstvení jsou to Cafe Infinity, Costa Coffee, Mr. Kebab a Vietfood.“

Rozšířené obchodní centrum bylo pro některé značky atraktivním místem. „Výhodou je, že ve chvíli, kdy máte vše na jednom místě, můžete oslovit více zákazníků. Tomu ale bude určitě odpovídat výše nájmu. Rozhodně to přinese větší konkurenci na trhu,“ zhodnotila Hana Lipovská, ekonomka z Masarykovy univerzity v Brně.

Vyjednávání mezi značkami a centrem trvají měsíce

Pro část společností byly jižní Čechy jednou z posledních destinací, kde doposud zastoupení neměly. „Je to dané nastavením kraje a jeho infrastrukturou, protože je o něco těžší se sem dostat než do některých jiných regionů. Zároveň společnosti vycházejí ze svých analýz a zjišťují, kde se jim vyplatí investovat,“ objasnil Lojka.

Na samotném pronájmu obchodních ploch pracuje celý tým lidí, kteří se specializují pouze na nákupní centra. S určitou představou pak oslovují vhodné značky a v budově je skládají tak, aby je zákazníci pohodlně našli. V některých případech trvají jednání mnoho měsíců, jindy jde o týdny.

„Pyšní jsme zejména na značky, které se nám podařilo přivést do regionu jako první. Osobně mám radost také z obchodů, které využily příležitost a své prostory rekonstruovaly do nového vzhledu,“ dodal Lojka.

Nové multikino v IGY Českých Budějovicích.

Obvyklá doba nájmu v obchodních centrech po celé zemi je na dobu pěti let a jinak tomu není ani v IGY. Cena je individuální. Řádově se ale pohybuje v desítkách tisíc korun měsíčně. Pokud ale IGY jako pronajímatel o nějakou značku stojí, je jeho vedení schopné jí vytvořit příznivější podmínky.

„Obecně, menší prostory v přízemí jsou dražší, větší a v patře jsou levnější. Spolu s otevřením centra k žádné plošné změně nájmu nedochází,“ přiblížil Lojka.

Přijdou chudší roky, předpovídá ekonomka

Konkurence se přetahování zákazníků nebojí. „Není třeba to komentovat. Myslím, že ty nejlepší značky jsou u nás a mají stálé zákazníky. Tohle je boom na měsíc až dva,“ oznámil Ivan Tekel, manažer budějovické nákupní Galerie Dvořák.

Obchodníky teď čekají velké tržby kolem Vánoc. Podle ekonomky Lipovské se však musejí připravit i na nevyhnutelná a blížící se těžká období. „V době, kdy ekonomika dosahuje vrcholu, se staví. To má neblahé následky, protože poté následuje vlna recese, kdy bývají centra prázdnější. Byl to problém například pražského Palladia, které se stavělo krátce před krizí. Je samozřejmě otázkou, kdy takové období přijde. Risk je to vždy, ale pokud má centrum dobře udělaný záměr, tak určitě s něčím takovým počítá. Bylo by dobré zajet ho, dokud ekonomika funguje, a zároveň se připravit na chudší roky, které přijdou. Na jihu Čech tolik center není a navíc je to blízko rakouské spádové oblasti, takže by mohlo být úspěšné,“ dodala Lipovská.

Autor: