Obávané GDPR platí už od zítřka!

  13:00
E-mailové schránky zaplavují zprávy o GDPR. Evropské nařízení o ochraně osobních údajů začíná platit už v pátek a řada firem komunikujících elektronickou poštou si teď musí vyžádat od svých klientů souhlas. Další podnikatelé pak překvapeně zjišťují, že se na ně nová pravidla vztahují také.

Ilustrační snímek | foto: Marek Podhora, MAFRA

GDPR se nejvíc dotkne těch, kteří ve velkém měřítku shromažďují a dále zpracovávají osobní údaje. Souhlas se zpracováním podle nových pravidel musí dát miliony lidí. Obnovou tak bude muset projít drtivá většina databází, které si dělají například internetové obchody, ale i lékaři, školy či zaměstnavatelé. Jak ale Rádiu Impuls řekl Tomáš Paták z Úřadu pro ochranu osobních údajů, kolem nového nařízení se dělá zbytečný humbuk. „Dá se obecně říci, že ten, kdo dodržoval dosavadní zákon o ochraně osobních údajů, tak nebude mít problém ani s dodržováním obecného nařízení. Je tam totiž 80 - 90 procent obsahu původního zákona.“

V nejistotě ale žije například spisovatel Jakub Trpiš, který své knihy prodává na internetu. Rádiu Impuls se svěřil s tím, že se setkal s různými výklady nových pravidel a neví, který je správný. „Někdo říká, že musíme mít při dokončování objednávky box, kde musí uživatel zaškrtnout souhlas o zpracování osobních údajů. Pak přijde jiný zdroj, který říká, že stačí, když je to v obchodních podmínkách. Pak přijde další, a řekne, že to tak nemusí být vůbec, protože ty osobní údaje používám jen pro účely objednávky.“

Podle Trpiše byly doposud podávané informace nesrozumitelné. „Ačkoliv o tom každý mluví, tak mi připadá, že ty podstatné informace se k nám nedostávají. Tu ideu chápu, ale nerozumím přesně těm praktickým změnám, které se dotknou e-shopu, protože my používáme i Facebook marketing.“ GDPR se týká všech firem, státních institucí, neziskových organizací i osob samostatně výdělečně činných, které evidují své zaměstnance, členy, zákazníky nebo příznivce.

Poslechněte si reportáž Tomáše Kabáta: