Přístroj přesněji ukáže odborníkům, kam těkají naše oči při nakupování

  15:48
Odborníci z Mendelovy univerzity v Brně získali nový přístroj, který pomáhá analyzovat chování lidí při nakupování, v oblasti takzvaného neuromarketingu. V minulosti sledovali například preference konzumentů vína, nyní se chtějí více zaměřit na pivaře.

Speciální přístroj zvaný eye-tracker, který mají k dispozici vědci z Mendelovy univerzity, přináší v jedné sekundě pozorování dva tisíce záznamů. | foto: Mendelova univerzita

Speciální přístroj zvaný eye-tracker za zhruba milion korun v jedné sekundě pozorování přináší dva tisíce záznamů.

Neuromarketing studuje funkce mozku při rozhodování o koupi produktu a eye-tracker kamerou snímá a vyhodnocuje pohyb zraku lidí reagujících na podněty obsažené v reklamě.

Když se experti Mendelovy univerzity v minulosti zabývali například etiketami u vína, zajímalo je, které informace lidé nejčastěji vyhledávají.

„Zaujalo nás, že sledují často informace, které se týkají cukernatosti. Tyto informace jsou přitom na etiketách napsané pouze velice malým písmem,“ zmiňuje Stanislav Mokrý z Ústavu marketingu a obchodu PEF.

Nový projekt se zaměří hlavně na minipivovary, jichž je na jižní Moravě asi padesát.

„A je velký rozdíl v jejich přístupu k tvorbě log i celého designu. Proto chceme otestovat, jakou si získají pozornost, jak je lidé vnímají a jaké informace jsou pro ně důležité. U minipivovarů si dost často všechno zajišťuje majitel sám, i marketing, takže půjde také o jakési doporučení,“ vysvětluje Mokrý.

Nový model umí zaznamenat víc informací

Eye-tracker přitom vědci používají už čtvrtým rokem, ale nový model, který dostali, nabízí úplně nové možnosti.

„Je daleko přesnější a zaznamenává daleko víc informací, co se týče pohybu zraku a velikosti zorniček, protože oko se pohybuje velice rychle, a poskytuje nám informace o takzvaných fixacích, o tom, na co se zaměřuje. Spoustu věcí tak můžeme posouvat dál a rozšířit naše výzkumy,“ pochvaluje si.

Přístroj se dá použít opravdu na velké množství věcí. Třeba přímo Mokrý jej využije na výzkum důvěryhodnosti webových stránek.

„Zabývám se tím, na co lidé dávají důraz, když se rozhodují o důvěryhodnosti webu – co na webu má z designového hlediska vliv na rozhodování o důvěře,“ vysvětluje.

Neuromarketing má ale širší záběr. Vědci se zabývají zejména marketingovou oblastí od rozmístění zboží v regálech po design produktů, obalů nebo product placement, tedy produkty použité ve videoklipech nebo seriálech.

„Eye-tracker dokáže odhalit, jakou pozornost si produkt získá, jak si jej člověk zapamatuje a jestli si ho vůbec všiml,“ uzavřel vědec.