Od ňader Venuše až po vinné sklípky. Na nové logo kraje se snáší kritika

  13:20
Od nového loga si vedení Jihomoravského kraje slibuje modernější pojetí komunikace. Na modrý nápis se zvýrazněným růžovým písmenem „m“ však přicházejí rozporuplné reakce a podoba nového vizuálního stylu nenašla zastání ani u odborníků.

Po osmi letech mění Jihomoravský kraj své logo a vizuální identitu. Vybraný návrh je podle vedení hejtmanství založený na jednoduchosti, minimalismu a nadčasovosti, který má své základy v moravské tradiční tvorbě.

Nové logo Jihomoravského kraje.

Jenže mezi lidmi schytává kraj za nové logo kritiku. „Jihomoravský kraj vyhlašuje ‚Zábavnou hru‘: pošlete nám obrázek, do kterého pasuje písmenko ‚m‘. Tři nejlepší vyhrávají pexeso se Stanislavem Juránkem,“ napsal na sociálních sítích Jan Brothánek.

A na přetřes jde i cena dva miliony korun. „Dva miliónky za paskvil se špatnou typografií, bez nápadu, tedy, s vykonstruovaným ‚odůvodněním‘ toho školácky vypadajícího symbolu,“ kritizoval pisatel Ondřej Hauser.

„Rozhodli jsme se pro změnu na základě nezávislého názoru odborníků, kteří doporučili modernější pojetí komunikace včetně loga kraje. Jsem spokojený a věřím, že se nám prostřednictvím tohoto moderního vizuálního stylu podaří prezentovat, co kraj dělá, jaké jsou jeho priority a zejména, že dojde k jednotné komunikaci kraje jako správního celku i kraje jako destinační značky. Logo je jen začátek, je před námi ještě spousta práce,“ uvedl hejtman Bohumil Šimek (ANO).

Kraj cenu obhajuje tím, že v částce jsou dvě loga, jejich varianty nejen pro Jihomoravský kraj, ale také pro Centrálu cestovního ruchu Jižní Moravy. A polovina peněz je navíc vyčleněna na první kampaně k logu.

„Nové logo je pro mě příliš technické, neoriginální a prosté jakékoliv poezie kraje kouzelných rán, dlouhých nocí, krásných dvoj a trojhlasů, úsměvů nejlíbeznějších žen všeho věku, ale hlavně místa, kde nám to všechno vlastně začalo,“ přidává se ke kritice na sociálních sítích výtvarník a učitel grafického designu Jiří Světlík.

Ani grafik a designér Lukáš Kijonka z Fakulty výtvarného umění Vysokého učení technického v Brně nad logem nejásá. Chválí jen technickou stránku a jednoduchost, která umožní snadné zařazení loga na plakáty.

„Druhý je ale samotný koncept. Vytáhnout písmeno ‚m‘ a napasovat je na prsa Venuše je z mého pohledu až sebeparodické a přitažené za vlasy. Je to na sílu dělané, že se příběh vymýšlel až později jako v reklamách,“ prohlásil Kijonka.

Měla být spíše zvýrazněna písmena „j“ a „m“

Zvýrazněné písmeno „m“ má podle tvůrců z agentury Dorland propojovat minulost, současnost a budoucnost, ukazovat společnou cestu, tedy otevření kraje novým příležitostem.

Protažení linek písmene poté naznačuje dvě věci - první, že se jedná o kraj, který leží na jihu, a druhý význam směřuje k jižní Moravě jako návratu ke kořenům.

„Proč ale zrovna písmeno ‚m‘? To může být klidně Moravskoslezský nebo Olomoucký kraj. Asi by měla být spíše zvýrazněná dvě písmena ‚j‘ a m‘,“ míní Kijonka.

„Celá prezentace říká, že ty věci jsou velmi typické pro jižní Moravu, ale je to velmi obecné. Něco podobného by mohlo vzniknout i někde v kantonu ve Švýcarsku,“ dodal.

Líbí se vám nové logo Jihomoravského kraje?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 21. prosince 2018. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 758
Ano
Ano 153
Autor: