Nemocnice mají 1 500 parkovacích míst, na další rozšiřování není prostor

  12:02
Vedení čtyř krajských nemocnic na východě Moravy se snaží vyřešit potíže s nedostatkem parkovacích míst. Týkají se zaměstnanců i pacientů. Moc možností ovšem nemají.

Parkovací dům v Krajské nemocnici Tomáše Bati ve Zlíně funguje od roku 2010. | foto: Krajská nemocnice Tomáše Bati

Když ve Zlíně v roce 2010 otevřeli nový parkovací dům u nemocnice T. Bati, zásadně ubylo problémů s auty, která v areálu špitálu blokovala cestu sanitkám. Přesto se podobné situace objevují i nyní.

„Řidiči parkují na trávnících, žlutých čarách, blokují průjezd sanitek, komplikují zásobování. Někdy je to z neznalosti, někdy jde ale i o bezohledné chování, zvláště v místech, kde potom hrozí dopravní nehoda,“ popsal mluvčí Nemocnic Zlínského kraje Egon Havrlant.

V areálu je přitom k dispozici 700 míst, jež slouží zaměstnancům, pacientům či návštěvám. Další desítky jsou mimo nemocnici na parkovišti před hlavním vjezdem, před úrazovkou, u bistra nebo v ulici Zálešná vedle 21. budovy.

Místa bývají zcela zaplněná hlavně ráno a dopoledne, kdy příbuzní vozí pacienty do ambulancí. Tehdy je provoz v areálu nejvíce frekventovaný. Vedení nemocnice ale chce, aby se k pavilonům mohli dostat hlavně méně pohybliví pacienti a místa jim nezabírali ostatní.

Proto také ve Zlíně loni zavedli pětikorunový poplatek za vjezd do areálu. Předtím sem mohli řidiči na půl hodiny zdarma. Jenže mnozí nerespektovali dopravní značení, překáželi sanitkám a areál na takový provoz nebyl nastavený.

Po zavedení poplatku je situace lepší. Přispělo k tomu i to, že zaměstnanci nemusejí v takové míře parkovat uvnitř areálu, ale mají k dispozici nové parkoviště s téměř 100 místy v prostoru za záchrankou.

Nedávno přibyla další místa pro třicet vozů u urgentního příjmu, jímž denně projde 150 až 200 pacientů.

„Naším cílem bylo vytvořit parkovací místa, na kterých by se v průběhu dne rychle střídala auta, která přivážejí pacienty k akutnímu ošetření. I proto je na tomto novém parkovišti první půlhodina zdarma a každá další půlhodina už stojí dvacet korun,“ vysvětlil vedoucí provozního odboru Baťovy nemocnice Petr Voráč.

Další rozšiřování parkovišť není reálné

Více parkovacích stání je k dispozici i v dalších městech. V Kroměříži je 300 míst pro zaměstnance i pacienty, z nichž 60 je přístupných od konce loňského roku. V Uherském Hradišti rozšířili, zpevnili a upravili parkoviště u porodnice, kde najdou pacienti 45 míst. Dohromady má špitál 350 stání.

„Automobilový provoz v nemocničním areálu neustále narůstá a tím roste i potřeba parkovacích míst. Ve všední den projede našimi závorami okolo 500 vozů,“ konstatoval Pavel Lečbych, vedoucí řízení projektů a investic Uherskohradišťské nemocnice.

Ve Vsetíně je 120 míst přímo v areálu a další jsou před poliklinikou. Přibyla i stání při nově otevřeném interním pavilonu.

S dalším rozšiřováním parkovišť nemocnice ve Zlínském kraji příliš nepočítají. Nemají na ně totiž prostor.

„Ve Vsetíně je hlavní areál ohraničený z jedné strany silnicí, z další železniční vlečkou, řekou Bečvou a pilou. Areál zlínské nemocnice je sevřený řekou Dřevnicí a svahem,“ upozornil Havrlant.

Dobrou zprávou pro řidiče je, že se nepočítá se zvyšováním poplatků. Kromě Zlína platí, že první půlhodina je zdarma. V Uherském Hradišti stojí další půlhodina 15 korun a každá další započatá hodina 25. V Kroměříži a Vsetíně je po třiceti minutách zpoplatněná každá hodina částkou 20 korun.

Ve Zlíně zaplatí řidiči za první půlhodinu pět korun a poté za každou půlhodinu 20 korun. V parkovacím domě je první hodina za pět korun a každá další půlhodina za 10 korun. Zdravotně postižení pacienti s platným průkazem mají vjezd do nemocnic zdarma.

Autor: