Mrtvých na kolejích je v Jihomoravském kraji o polovinu méně než loni

  10:40
O víc než polovinu klesl počet mrtvých na jihomoravských kolejích. Letos tam zemřelo 16 lidí, loni to bylo za stejné období od ledna do září 33 lidí. Do konce roku pak ještě číslo narostlo na 38 a loňský rok se tak stal v tomto směru nejtragičtějším za poslední desetiletí.

Srážka rychlíku a nákladního vozu na železničním přejezdu v Lukách nad Jihlavou. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Podle policistů šlo v drtivém počtu o sebevraždy. Na zlepšení statistik může pozitivně působit i to, že se v kraji v posledních letech zabezpečila řada přejezdů.

NKÚ: Nehod na přejezdech ani přes investice neubývá

Nehod na železničních přejezdech v letech 2013 až 2017 neubylo, ačkoli bylo na zvýšení jejich bezpečnosti v tomto období vydáno přes 2,6 miliardy korun. Vyplývá to z prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Podle něj tak byla Česká republika co do počtu nehod jednou z nejhorších zemí v Evropě a co do počtu usmrcených na přejezdech pak nejhorší (podrobnosti zde).

Například ten ve Strážnici na Hodonínsku, kde nedávno přibyla světelná signalizace. V minulosti šlo o místo vážných nehod. Před třemi lety se tady třeba vlak srazil s dodávkou a dva ze tří mužů v autě na místě zemřeli. Nedlouho potom smetl vlak dodávku, i tehdy řidič auta na místě zemřel.

Podle odborníků naprostou většinu nehod na kolejích způsobují řidiči a chodci svým nezodpovědným chováním.

„Nicméně zvýšení zabezpečení železničních přejezdů dokáže eliminovat lidskou chybu, tedy i selhání řidiče. Pokud se však řidič rozhodne zabezpečení přejezdu ignorovat, nezabrání mu v průjezdu téměř nic,“ podotýká mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Mezi nejnebezpečnější úseky jihomoravských železnic se řadí Brno – Královo Pole – Kuřim, Brno-Maloměřice a Brno-Horní Hešpice i Hrušovany u Brna směrem na Modřice.

„Všude, kde železnice vede hustě osídlenou nebo městskou oblastí, je předpoklad nehod samozřejmě vyšší,“ podotkl mluvčí RegioJet Aleš Ondrůj.

S ohledem na absolutní nepoměr mezi vlakem a člověkem končí střet ve většině případů smrtí nebo velmi vážnými doživotními následky. Kromě toho, že jde o tragédii, je důležité zmínit také dopady na provoz – vyšetřování každé takové události zabere 90 až 120 minut a doprava často kompletně stojí.

Autor: