Čistě statisticky vzato řidičům, cyklistům i chodcům v Pardubicích či v Hradci Králové prakticky nehrozí, že by v ulicích města zemřeli, nebo se vážně zranili vinou vážné dopravní nehody.
Jak bezpečně se jezdí ve městech východních ČechPořadí po první polovině roku 2018 Krajská města Okresní města Zdroj: Česká pojišťovna |
Právě jejich počty dlouhodobě sleduje ve všech větších českých městech Česká pojišťovna a na základě údajů vydává žebříček bezpečnosti provozu v ulicích.
„Nejbezpečnější silnice mezi krajskými městy má Olomouc, hned za ní Liberec a Hradec Králové. Vyplývá to z výsledků ČP Indexu bezpečnosti za první pololetí roku 2018. Na druhé straně žebříčku skončilo Brno. Ve srovnání s rokem 2017 se zlepšila bezpečnost okresních měst, v necelé třetině z nich totiž během první poloviny loňského roku na silnicích nikdo nezemřel, ani se vážně nezranil,“ uvedla tisková mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková s tím, že Pardubice skončily mezi krajskými městy na slušném pátém místě.
Celkově v krajských městech v první polovině loňského roku zemřelo na silnicích 28 osob, těžce se zranilo 195 lidí. Dva lidské životy a 22 zraněných měly na svědomí nehody, které zavinila nepřiměřená rychlost. V absolutních číslech má z krajských měst tradičně nejhorší bilanci Praha. V první polovině roku 2018 zemřelo na jejích silnicích 17 lidí a 79 lidí se při dopravních nehodách těžce zranilo.
„Bezpečnost na silnicích v jednotlivých krajských a okresních městech hodnotí Česká pojišťovna již od roku 2004. Výsledný index vychází ze statistik Policie ČR a vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při dopravních nehodách ve vztahu k počtu obyvatel sledovaných měst,“ vysvětluje způsob měření indexu bezpečnosti Buriánková.
Hradec Králové i Pardubice se na vrcholu žebříčku bezpečnosti drží dlouhodobě. Do jisté míry to lze přičíst i tomu, že v obou městech hlavně ve špičkách doprava spíše stojí než jede, a tak je logické, že k vážným nehodám pramenícím z vysoké rychlosti docházet ani nemůže. Svůj vliv pak může mít i větší koncentrace policistů a strážníků, kteří už jen svou přítomností více korigují chování řidičů.
Horší to však už je v okresních městech na východě Čech. Vůbec nejhůře je na tom Náchod, který byl minule poslední a nyní se posunul jen o tři místa na 56. pozici. Hodně se propadl Rychnov, který padnul ze 17. místa na 53. místo a jen o příčku je na tom lépe Chrudim.