Řidič zůstal s autobusem na kolejích a vrazil do něj vlak, dostal podmínku

  14:44
Podmíněný osmiměsíční trest vyměřila samosoudkyně Okresního soudu Plzeň-jih sedmačtyřicetiletému šoférovi, který loni v září zastavil s autobusem na přejezdu na okraji Lužan. Do autobusu narazil osobní vlak. Rozsudek není pravomocný, řidič i státní zástupkyně si ponechali lhůty pro případná odvolání.

Při nehodě utrpěla zranění cestující z autobusu. (20. září 2016) | foto: Martin Polívka, MAFRA

Nehoda se stala loni 20. září devět minut před šestou hodinou ranní. Souzený Zdeněk V. jel od Dlouhé Louky a mířil do Přeštic. Problém podle něj byl v tom, že hned za přejezdem je křižovatka s hlavním tahem z Plzně do Klatov, který v té době silničáři opravovali.

„Když vjíždíte od Dlouhé Louky na přejezd, nevidíte do křižovatky za ním. Na hlavní byl provoz řízený kyvadlově. Když jsem zastavil na hraně křižovatky, auta mi jezdila 20 centimetrů před předním sklem, dál už vjet nešlo. Při předchozích jízdách jsem křižovatkou pokaždé projel, proto jsem nevěděl, že v ten čas jezdí vlak,“ uvedl Zdeněk V.

Vlak narazil do autobusu

To ráno ale bylo podle jeho slov výjimečné tím, že po hlavní silnici jezdila od Klatov auta nerespektující červenou na semaforu. „Ta auta jezdila rychle, neumožnila mi do křižovatky vjet, zařadit se za ně. Kdyby nejezdila na červenou, projel bych. Přišla ale rána do zadní části autobusu. Jedinou cestující jsem objevil ležet v uličce. Říkal jsem jí, ať se nehýbe, dokud nepřijede záchranka,“ popsal řidič.

Podle svých slov netušil, že zadek bezmála 13 metrů dlouhého autobusu zasahuje až nad koleje.

Zvukovou výstrahu jsem neslyšel, tvrdil u soudu obžalovaný

Podle státní zástupkyně Vilmy Reiserové šofér nebyl dostatečně opatrný. „Po zastavení autobusu došlo ke spuštění signalizace na přejezdu, byla dávána světelná i zvuková výstraha. On na ni nereagoval. V důsledku toho přední část lokomotivy narazila do zadní části autobusu,“ uvedla státní zástupkyně.

Šofér tvrdil, že blikající červená světla ani zvukovou výstrahu za autobusem neviděl ani neslyšel. To uvedla i žena, která v autobusu jela jako jediná pasažérka a skončila v nemocnici s otřesem mozku, množstvím zhmožděnin a zlomeným žebrem.

Žádnému ze sedmnácti cestujících v osobním vlaku se nic nestalo. Po karambolu skončil devět let starý autobus ve šrotu, oprava lokomotivy přišla na půl milionu korun.

Podle soudkyně Simony Kubouškové měl být řidič opatrnější. Ze spisu vyplynulo, že od okamžiku rozblikání světel na přejezdu do nárazu vlaku uběhlo 44 sekund.

Na nehodě se podíleli také stavbaři i řidičův zaměstnavatel

„O vině obžalovaného soud nemá pochyb. Nepřesvědčil se, zda autobus koleje zcela opustil, i za cenu, že by vystoupil a šel se přesvědčit. Sám uvedl, že byla tma a nebylo tam vidět. Spoléhal na to, že se stačí do jízdního pruhu na hlavní silnici zařadit,“ odůvodnila soudkyně trest s dvacetiměsíční zkušební dobou. Zákaz řízení šoférovi soudkyně neuložila.

Podle soudkyně se na nehodě podíleli i stavbaři a řidičův zaměstnavatel. Stavbaři tím, že najednou opravovali současně větší části komunikace, než měli schváleno, a tyhle práce dělali ve všedních dnech, ačkoli to mělo být hlavně o víkendu.

Zcela bez viny není podle soudkyně ani dopravce, který začal na linku až po nehodě posílat kratší autobusy, které se mezi opravovanou silnici a přejezd s jistotou vešly.  

U Lužan se srazil autobus s osobním vlakem (20. září 2016)

20. září 2016

Autor: