VIDEO: Jeřáb sundal z Negrelliho viaduktu ocelový most

  13:56,  aktualizováno  14:19
Rozsáhlá oprava Negrelliho viaduktu za více než miliardu korun vstupuje do další fáze. V pátek v poledne stavební firma pomocí jeřábu snesla ocelový most přes ulici Prvního Pluku, který nahradí nová železobetonová konstrukce s ocelovými nosníky. Rekonstrukce viaduktu odstartovala v červnu minulého roku.

Parametry bouraného mostu přes ulici Prvního pluku byly nevyhovující, vadila mimo jiné vyšší hlučnost při průjezdu vlaků, zdůvodnila nutnost demolice Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

Šlo o původní konstrukci z roku 1936, spodní stavba je ale ještě starší a pocházela z roku 1872. Větších oprav se most dočkal v roce 1996, kdy jej bylo potřeba zpevnit pod pravou kolejí.pokračuje demolicí dvojice původních ocelových mostů.

„Most se bude snášet jeřábem do prostoru parkoviště autobusového nádraží Florenc, kde se rozřeže na menší celky. Následně budou probíhat práce na opěrách, kdy se z části odbourají, provede se injektáž dříků opěr a trysková injektáž podzákladí,“ informoval ještě před začátkem akce mluvčí Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.

Souběžně s těmito pracemi bude probíhat výroba nové ocelové konstrukce.Termín montáže nového mostu zatím není znám. 

Za několik týdnů ale zmizí i stejný most přes Křižíkovu ulici. I jej nahradí nové konstrukce.

„Během loňského roku se pracovalo především na odstranění různých vestaveb a přístaveb, snesení kolejového svršku a trakčního vedení,“ řekl Illiaš. 

Dále firma očistila konstrukci pro podrobnou diagnostiku viaduktu a zároveň podchytila základy pomocí sloupů tryskové injektáže. Zpevnila také jednotlivé pilíře a odtěžila zásypový materiál nad i mezi klenbami mostu.

Termín dokončení dodrží

„Teď se postupně zahájí práce na samotné sanaci jednotlivých kleneb, které spočívají v lokálních výměnách degradovaných zdících prvků, při velkém rozsahu poškození dojde k přezdění celé klenby se snahou využití co největšího objemu původního materiálu,“ popsal náměstek ředitele Stavební správy západ Ondřej Göpfert.

Poté se provede odvodnění prostoru mezi klenbami a hydroizolace. Prostor mezi klenbami se vyplní betonem a na vzniklou rovinu se položí železobetonová deska, na kterou se položí další konstrukce.

Oprava Negrelliho viaduktu má být hotová v lednu roku 2020 a firma slibuje, že termín dodrží. Náklady na rekonstrukci se vyšplhají na více než 1,4 miliardy korun.

Diagnostika Kloknerova ústavu

„V rámci rekonstrukce Negrelliho viaduktu se zároveň provádí rozsáhlá diagnostická prohlídka všech mostních objektů této historické stavby,“ řekl Marek Illiaš s tím, že ji zajišťuje zhotovitel stavby firma Avers pod dohledem Kloknerova ústavu ČVUT a SG Geotechniky.

Jedná se o prohlídku sta kleneb z různého materiálu, na kterých je prohlíženo zhruba 30 až 35 tisíc dílčích kamenů. Využívají se zde hlavně nedestruktivní metody prohlídky.

„Jedná se o akustické trasování, vizuální prohlídky, měření vlhkosti a nedestruktivní zkoušení pevnosti cihel a kamene,“ dodal Illiaš.

Autoři: ,