Jihomoravské řidiče ohrožují billboardy, majitelé se k odstranění nemají

  10:18
Ačkoliv u frekventovaných silnic už od loňského září billboardy nemají co dělat, stejně je řidiči stále míjejí. Jejich majitelům se do odstraňování příliš nechce a postupy úřadů jsou pomalé. Na jihu Moravy je to problém o to palčivější, že je zde mimo Prahu nejvíc nebezpečných poutačů z celého Česka.

Že nejde jen o plané varování, dokazují nehody z poslední doby. U obchodního domu u severního výjezdu z Brna nabouralo auto do konstrukce reklamy. Billboard byl následně na popud policie odstraněn.

Před nedávnem se zase stala dopravní nehoda auta a motorky v Olomoucké ulici v Brně, při které motorkář následně narazil do poutače a těžce se zranil. „Také v tomto případě jsme dali podnět k odstranění,“ sdělil policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Velmi často se s takto nebezpečnými billboardy mohli řidiči potkat na trase z Brna do Svitav, kde se stala první ze zmíněných nehod. Právě tam už je dnes alespoň v části k Černé Hoře na Blanensku bezpečněji.

„Odstraňování reklamních zařízení v tomto úseku jsme dokončili. Zbylá, pokud jsou v rozporu se zákonem o pozemních komunikacích, budou dořešena v blízké době při následné kontrole,“ vysvětlila mluvčí Jihomoravského kraje Monika Brindzáková.

Na jiných místech kolem jihomoravských silnic první třídy jsou jich stále podle odhadu kraje čtyři stovky. „Za rok 2017 bylo díky nám od silnic první třídy odstraněno 168 billboardů. Za leden letošního roku máme zatím zdokumentované tři,“ doplnila mluvčí kraje s tím, že však zaznamenávají i případy, že se po odstranění někde objeví poutač znovu.

Problémem jsou reklamy na pevných pilířích

Velmi nebezpečné jsou podle mapy pražského Českého vysokého učení technického (ČVUT) poutače u všech výpadovek z Brna. I s dalšími komunikacemi na jižní Moravě, zejména na Hodonínsku, tak jižní Morava nelichotivě vyčnívá nad ostatními kraji.

Rizikovost billboardů je dána dvěma hlavními důvody: snižují soustředěnost řidičů a zhoršují následky dopravních nehod. „Pozornost odvádí zejména světelné blikající billboardy, ale těch tolik na jihu Moravy není. Velkým problémem jsou reklamy blízko silnice na pevných pilířích,“ vysvětlila Veronika Valentová z brněnského Centra dopravního výzkumu.

Ze svých zkušeností ví Valentová hned o několika poutačích blízko silnice I/52 z Brna na jih. „Sice u jednoho takového jsou svodidla, ale ta vůbec nesplňují normy, a nic tak neřeší,“ upozornila.

Rychleji než kolem silnic jdou práce na odstraňování reklam, které visí na mostě nebo se nachází mezi svodidly jednotlivých směrů. „Podle zákona jde v případě neznámého vlastníka reklamního zařízení při umístění na silničním tělese jeho odstranění za správcem komunikace,“ sdělila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinová.

Odstranění je na majiteli, silničáři poutaře jen zakrývají

Právě ŘSD je správcem dálnic a silnic první třídy, a tak na základě výzev od kraje postupně reklamy odstraňuje. „V současnosti evidujeme již jen zhruba třicítku billboardů, přičemž situace se neustále mění,“ doplnila mluvčí ŘSD.

Ledvinová však upozornila, že drtivá většina nelegálních reklam stojí v ochranném pásmu silnice, kde jdou práce pomaleji. Řešení problému tam má na starosti krajský úřad, který však může pouze vydávat podněty k odstranění.

A jihomoravští silničáři, s nimiž má kraj dohodu, je jen zakrývají. „Nic víc se nás netýká, odstranění je na majiteli,“ řekl Zdeněk Komůrka, ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje. Během pár dní jsou navíc podle něj reklamy často zase odkryté.

Svaz provozovatelů reklamy se už sice dohodl s ministerstvem dopravy a dalšími institucemi, že sami majitelé reklamy odstraní. Prioritní jsou však pro ně v současné době dálnice, nikoli silnice první třídy. Za měsíc demontují zhruba stovku nelegálních billboardů, v zemi jich jsou ale tisíce.

Michal Štefl zastupující společnost JC Decaux, která billboardy podle jeho slov všechny včas odstranila, ale upozorňuje, že se naopak u dálnic objevují stále nové reklamy na plochách, které už měly být dávno pryč. „Také je dohledatelné, že Svaz provozovatelů venkovní reklamy je propojený se společnostmi skupiny BigBoard, která vlastní 95 procent nelegálních ploch,“ prohlásil Štefl. 

Zůstat smí jen ty reklamy, které informují o blízkých podnicích, jako jsou třeba motoresty, jiné musí být dál než 50 metrů od silnic první třídy a 250 metrů od dálnic.

Autor: