Protestujícím na hře chorvatského režiséra Olivera Frljiče vadí nejvíc scéna, kdy Ježíš znásilňuje muslimku.
„Kdyby někdo stejným způsobem jako tato hra urážel náboženské přesvědčení židů nebo muslimů, nechali byste ho? Asi ne. Copak jsme my, křesťané, občané druhé kategorie?“ ptal se na zastupitelstvu jeden z protestujících Igor Tesařík.
Upozornil na to, že hra tak, jak je napsaná, může naplňovat skutkovou podstatu trestného činu podněcování k nenávisti vůči skupině obyvatel a schvalovat teroristické útoky tím, že je relativizuje. A zodpovědné může být právě Národní divadlo Brno, které hru zařadilo na repertoár festivalu.
O hře se začalo diskutovat ve chvíli, kdy vedení divadla program zveřejnilo. Proti se postavila hlavně římsko-katolická církev a celá řada věřících. O tom, zda hra patří, nebo nepatří na program festivalu, který zaštiťuje město Brno, diskutovali zastupitelé už na dubnovém jednání.
Představení ohlídá policie
Do čela protestů se postavili zejména členové koaliční KDU-ČSL, ale také opoziční komunisté. Naopak uvedení hájil například náměstek pro kulturu Matěj Hollan (Žít Brno) s tím, že není možné, aby politici zasahovali do umělecké tvorby. Nakonec zastupitelé ke hře žádné stanovisko nepřijali.
Představení uvidí lidé v sobotu 26. května v Divadle Husa na provázku a už dnes je zcela vyprodané. Aktivisté pokračují ve sběru podpisů a dalších protestech, které chystají s největší pravděpodobností i v den uvedení, proto představení ohlídá policie.
Podle ředitele Národního divadla Brno Martina Glasera nic z toho, co inscenaci protestující vyčítají, autor nezamýšlel.
„Jedná se o scénickou esej, přemýšlení o velmi podstatném tématu, kterým je střet evropské a muslimské civilizace, a co z toho plyne. Režisér Oliver Frljić vše dává do provokativních souvislostí. Nepředkládá divákům hotový názor,“ uvedl již dříve Glaser. Podle něj si musí diváci udělat obrázek sami.