Nařízení o větru zpožďuje vlaky v horách. Je nesmyslné, tvrdí odborář

  8:04
Vítr brzdí vlaky na železniční trati mezi Libercem a Tanvaldem. Správa železniční dopravní cesty totiž v případech silných poryvů větru nařizuje strojvedoucím, aby jeli takovou rychlostí, která umožní zastavit vlak před případnou překážkou na trati.

Podle Jindřicha Berounského (na snímku) je opatření o snížení rychlosti vlaků v případě silnějšího větru alibismem. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Například na konci února byla zpoždění vlaků tak velká, že správa po této zkušenosti navrhla, aby vybrané vlaky byly příště nahrazeny autobusy.

Podle šéfa jabloneckého dopravního výboru a odboráře Jindřicha Berounského je toto opatření alibismem železniční správy, který přenáší zodpovědnost na strojvedoucí. Dopravní specialista navíc dodává, že Správa železniční dopravní cesty vydává pokyn ke zpomalení vlaků i v případě, že meteorologové vydají celodenní varování před silným větrem, a ten ve skutečnosti vane jen několik hodin.

Berounský: Je to nesmysl, rovnou zrušme jízdní řády

Berounský připomíná, že Jizerskohorská železnice je nepříznivými povětrnostními podmínkami sužována pravidelně. Dále říká, že pokud železniční správa bude vydávat pokyn platící po celou trať i v případě, kdy meteorologové vydají pouze varování a na trati se ve skutečnosti nic neděje, mohou se zrušit současné jízdní řády.

„Je to neuvěřitelné opatření, absolutní nesmysl. Tohle všechno již dávno řeší dopravní předpis a mělo by se to vyhodnocovat v reálné situaci a v reálném čase. Přijde-li varování od Českého hydrometeorologického ústavu, neznamená to, že se něco opravdu stane. To bychom potom mohli zahodit jízdní řády. Protože přizpůsobit rychlost jízdy tak, aby se zastavilo před překážkou v praxi znamená, že vlaky pojedou krokem a na rovném úseku maximálně dvacetikilometrovou rychlostí,“ domnívá se. Myslí si, že opatření nad rámec dopravního předpisu nic nepřináší.

„Nepřineslo žádnou bezpečnost, zbytečně zpozdilo vlaky, stresuje strojvedoucí a představuje alibismus těch, kteří nesmyslně balancují mezi řízením provozu a jeho plynulostí. Strojvedoucí má přeci osobní zájem zastavit před vyskytnuvší se překážkou. Postačila by mu tudíž prokazatelně daná informace o varování meteorologů bez dalších zbytečných frází,“ zlobí se Berounský.

Správa: Chráníme jen zdraví a život

Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) jsou výtky Berounského zcela neopodstatněné. „Za řízení provozu je zodpovědná SŽDC, ta se také svými předpisy snaží chránit zdraví a život nejenom svých zaměstnanců, ale i kolegů z řad dopravců. Nevím, jestli je pro strojvůdce větší stres být zpraven o možném nebezpečí a přizpůsobit jízdu, nebo brzdit všemi prostředky a bezmocně doufat, že stihnete dobrzdit před překážkou,“ myslí si Marek Illiaš z tiskového oddělení SŽDC.

Podle něj je zvolený systém rozumným kompromisem jak zajistit provoz na trati a snížit možnost ohrožení bezpečnosti cestujících a vzniku škod. „Výpravčí při rozhodování, zda vlak zpraví o jízdě se zvýšenou opatrností, postupuje na základě vyhlášené výstražné informace Českého hydrometeorologického ústavu, informace od kolegů ze sousedních stanic, vlastního posouzení vývoje povětrnostní situace a informace od strojvedoucích přijíždějících vlaků,“ dodává Illiaš.

Doplňuje, že trať Liberec – Tanvald – Železný Brod je však řízená dálkově z Liberce. „Tím se logicky zmenšuje i množství informací, podle kterých se může výpravčí rozhodnout, jak vzhledem k aktuálnímu vývoji počasí postupovat v daném regionu. V obecné rovině vedeme výpravčí k tomu, že v těchto hraničních situacích je prioritní bezpečnost cestujících a nikoli dodržování jízdního řádu,“ uzavírá Illiaš.

Autor: