Sedm nádraží v kraji se promění, velká modernizace se chystá v Havířově

  17:48
Největší rekonstrukcí, kterou letos zahájí Správa železniční dopravní cesty v Moravskoslezském kraji, bude modernizace výpravní budovy v železniční stanici Havířov. Přijde na 120 milionů korun. Opravovat se však bude i dalších šest nádraží.

Vestibul vlakového nádraží v Havířově. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

V Havířově nezíská novou podobu jen hala, ale i její levá administrativní část, kde vznikne prostor pro cestující a dopravce, například čekárna a odpočinková místnost pro vlakové čety. 

„Vnitřek výpravní haly chce totiž město využít k jiným účelům, například pro hřiště, squashové kurty, horolezeckou stěnu, kavárnu či sociální zařízení. Náklady na přestavbu, která potrvá asi dva roky, odhadujeme na zhruba 120 milionů korun,“ sdělil mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.

Správa železnic se zároveň pustí do kompletní opravy budovy ve Frenštátu pod Radhoštěm, kde počítá s rozpočtem 25 milionů korun. 

„Kompletně zrekonstruujeme fasádu budovy, upravíme prostor pro cestující, zázemí pro provozovatele železniční dopravní cesty i pro dopravce. Zkulturníme i bezprostřední okolí budovy. Vzniknou nová parkovací místa a stání pro kola,“ upřesnil mluvčí.

Po nových eskalátorech

Hlavní nádraží v Ostravě se dočká nových eskalátorů. „Budou čtyři pro obousměrný provoz. Dva eskalátory umístíme mezi 1. a 2. nadzemním podlažím místo stávajícího eskalátoru a části klasického schodiště a dva mezi úrovněmi podlah 2. a 3. nadzemního podlaží v zadní části odbavovací haly. Všechny významně zlepší dostupnost a komfort přístupových tras z haly budovy k nástupištím a zpět,“ popsal Illiaš s tím, že investiční náklady jsou odhadnuté na skoro 23 milionů korun.

Fotogalerie

S opravami většího rozsahu počítá správce také na nádraží ve Štítině na Opavsku. 

Zbourá část objektu, doplní protihlukové stěny, opraví zastřešení a fasádu výpravní budovy a zpevněné plochy kolem ní.

Ve Vítkově přijde na řadu zastřešení a fasáda, ve stanici Opava východ získá výpravní budova nová okna a v Krnově-Cvilíně vylepšené prostory, nová veřejná WC, okna dveří, fasádu a důstojnější okolí.

Pod dohledem památkářů

Také v Krnově se plánují modernější provozní prostory či oprava fasády a zastřešení I. nástupiště. Nádraží v Jistebníku na Novojičínsku bude mít vestavěné toalety a opravenou střechu i fasádu.

„Stavební práce v těchto stanicích, stejně jako ve Frýdku Místku, se odehrávají pod dozorem památkářů,“ sdělil Illiaš. 

V historickém objektu frýdecko-místeckého nádraží nechává drážní správce sanovat vlhké zdi, obnovuje narušenou fasádu i kamenné prvky a částečně nebo úplně mění dřevěné štíty. 

Nová bude i střešní krytina, nyní zchátralé krovy a dřevěné konstrukce v čekárně. Stavební práce začaly před koncem loňského roku a potrvají do září 2019. Investice přijde na 16 milionů korun.

Současně pokračuje budování zabezpečovacího zařízení ve stanici Bohumín, kterou v roce 2016 postihl požár. Investiční náklady dosahují 443 milionů korun.

Ve stadiu přípravy je proměna nádraží v Ostravě-Vítkovicích, které je pro současné potřeby prostorově příliš rozlehlé.

„Náklady na rekonstrukci odhadujeme v řádech desítek milionů korun. Nejdříve však musíme hledat smysluplné využití jak větší části haly, tak i vedlejší administrativní budovy,“ doplnil mluvčí.

Stav havířovského železničního nádraží v roce 2013