Nádražní budova v Nižboru na Berounsku je po půlroce oprav v provozu

  14:30
Správa železniční dopravní cesty zprovoznila výpravní budovu na vlakovém nádraží v Nižboru na Berounsku. Do oprav více než 140 let staré stavby investovala šest a půl milionu korun.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nechala kromě střechy a vnější fasády je opravit také čekárnu pro cestující, dopravní kancelář s místností pro výpravčí, veřejné toalety a nové jsou i venkovní lavičky. 

„Nová jsou i oznamovací zařízení, zejména hodiny na fasádě směrem k nástupišti a prosvětlená tabule s názvem železniční stanice. V rámci oprav proběhla také revitalizace veřejných WC, která se nacházejí v samostatném objektu,“ popsal jednotlivé úpravy mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Fotogalerie

Kromě výpravní budovy v Nižboru provádí SŽDC opravy na řadě dalších míst ve Středočeském kraji.

„V nejbližším okolí Nižboru jsme dokončili rekonstrukci stanice v Karlštějně,“ připomněl ředitel oblastní správy SŽDC Vladimír Filip.

Jen letos má Správa železniční dopravní cesty na opravy ve středních Čechách připraveno na 118 milionů korun. Obnovy se dočkají nádraží v Hořovicích, Kolíně či Nelahozevsi. Příští rok přijde na řadu například nádražní budova v Berouně, kde se náklady na opravy mají blížit 240 milionům korun.

Nádraží s hospodou

Otevření stanice se účastnil i herec Tomáš Hanák, který v blízkosti nádraží již šest let provozuje restauraci Zastávka Nižbor v bývalém dřevěném železničním skladu, kterému se dříve říkalo magacín.

„Máme nejzachovalejší síť rakousko-uherských železnic a budov, a tak jsem rád, že se konečně začalo něco dělat. Snad vydrží elán a leccos se ještě podaří zachránit, protože někde už je bohužel pozdě,“ řekl Hanák.

Nádraží stojí od roku 1876, kdy začal provoz na zdejší trati z Berouna do Rakovníka. Starý sklad roky chátral, až se ho herec rozhodl zachránit.

Po pěti letech náročných administrativních bitev, jednání s úřady a s pomocí architektů studia Break Point, vznikla nádražní restaurace s posezením nejen v původních vagonových kupé v lokále, ale i na nákladových rampách, v salonku starého vagonu nebo prosluněném perónu před ním.

Při rekonstrukci se snažil Tomáš Hanák s nižborským řemeslníkem Janem Jankovským zachovat maximum původního. Materiál i vybavení hledali na šrotištích a zdevastovaných nádražích. Z Vráže u Berouna nechal do dvanáct kilometrů vzdáleného Nižboru dokonce přemístit celý dřevěný nádražní sklad z roku 1899. Návštěvníky, kterým se po hodování v jeho nádražní hospůdce nechce domů, může ubytovat na noc v takzvaném rybáku – služebním oddílu vagonu z roku 1948.

Loni po pěti letech v gastronomickém provozu herec oznámil, že Zastávku Nižbor prodá či pronajme.

„Málem nás stála manželství, o nervech nemluvě. Ale když celé dlouhé roky zachraňujete nádraží z roku 1876, hrajete v každé blbosti, abyste se nezadlužili, mazlíte se s každým detailem, vymýšlíte pochoutky – často pro hosty, kteří vám nejsou po chuti – to pak není snadné říct adiós! ,“ řekl v jednom z loňských rozhovorů herec.

Teď v květnu tedy opět Zastávku Nižbor otevřel a na podzim ji jako každý rok po sezoně zase s potěšením zavře.

Autoři: ,