Krok od demolice. Historické nádraží SŽDC zboří navzdory jeho fanouškům

  14:42
Nadšenec do historie Martin Kašpar se peticí pokouší zvrátit již téměř zpečetěný osud historického nádraží v Náměšti na Hané. Správa železnic chce 130 let starou a dnes značně zchátralou budovu zbourat.

Martin Kašpar, který usiluje o záchranu nádražní budovy v Náměšti na Hané na Olomoucku. | foto: Tomáš Frait, MAFRA

Bývalé nádraží v Náměšti na Hané, které se už několik let pokouší zachránit nadšenec Martin Kašpar z Olomouce, to má po formální stránce téměř spočítané. Jeho vlastník, Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC), již požádal o povolení k demolici.

Dokud však 130 let stará budova stojí, chce se ji Kašpar znovu pokusit získat. Zorganizoval proto elektronickou petici. Pokud se mu podaří osud tohoto místa změnit, chce na nádraží vybudovat muzeum hanácké lokálky.

„Dosud jsem žádnou petici nedělal, přišlo mi to jako krajní řešení. Chtěl jsem postupovat slušnou formou, ale slušná ‚munice‘ už mi došla,“ tvrdí Kašpar.

Již dříve se pokoušel o zapsání bývalého nádraží na seznam kulturních památek, ale jeho žádost ministerstvo kultury zamítlo. Doufal také, že o budovu bude mít zájem náměšťská radnice, jenže místní zastupitelé pro odkup ruce nezvedli. Neúspěšný byl při pokusu koupit nádraží i sám Kašpar.

Spor o (ne)prohlídku

„Nedávno jsme ve spolupráci se starostkou obce iniciovali návrh na prodej bývalé výpravní budovy cizímu subjektu. Mezi třemi přihlášenými byl i spolek usilující o zachování nádražní budovy představovaný panem Martinem Kašparem. Se všemi žadateli jsme se sešli na místě a prošli budovu. Všichni zájemci po prohlídce od záměru ustoupili – dospěli k jednoznačnému názoru, že objekt je z hlediska jeho stavebního stavu vhodnější zbourat,“ uvedla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová s tím, že žádost o demolici nyní posuzuje Drážní úřad.

Nádraží v Náměšti na Hané

Kašparův návrh nebyl podle zástupců SŽDC uskutečnitelný. „Není jasný zdroj financování a další potřebné náležitosti,“ dodala mluvčí.

Kašpar se proti tvrzení SŽDC důrazně ohradil. Potvrdil, že o prohlídku nádraží měl zájem, ale podle svých slov na ni nikdy pozván nebyl.

„Mám doloženo e-maily, že jsem SŽDC psal, jak rád bych se na nádraží podíval. Odpověděli, že se ozvou, ale nikdy to neudělali. Tvrzení, že jsem tam s ostatními zájemci byl, je lež, stejně jako to, že jsem koupi po prohlídce odmítl,“ prohlásil Kašpar.

„Chtěl jsem se dohodnout na ceně, až pak bych založil spolek. Věřím, že jeho prostřednictvím bych peníze sehnal. Tyto kroky jsem zatím nepodnikal, protože jsem neměl příslib prodeje,“ dodává.

Železniční historie z roku 1883

Budova náměšťského nádraží je stará jako dráha Olomouc – Čelechovice. Obě existují od roku 1883. Nádraží, kde bývaly čtyři koleje, mizelo postupně.

Už v 80. letech byla stržena budova vodárny, zhruba před šesti roky váha a před třemi lety budova bývalého traťmistrovského okrsku. Minulý rok zmizel betonový přístřešek ze 70. let 20. století, nahradila ho provizorní dřevěná zastávka.

Jízdenky si lidé v hlavní budově kupovali naposledy v roce 2009, o tři roky později se odstěhovala i poslední nájemnice, která obývala byt v horním patře. Z trvale obsazené železniční stanice se s vývojem automatizace řízení provozu stala pouhá železniční zastávka.

„Ani v budoucnu se nepředpokládá opětovné obsazení stanice zaměstnanci SŽDC či zaměstnanci jakéhokoliv dopravce. O dalším využití objektu, například pro řízení provozu nebo bydlení, se vzhledem k jeho technickému vybavení a stavu neuvažuje,“ popsala mluvčí SŽDC Pistoriusová.

Vrátit do nádražní budovy někdejší provoz nechce ani Martin Kašpar. Rád by v ní ale viděl například muzeum hanácké lokálky.

„Chtěl bych, aby tu vzniklo centrum pro turisty vyrážející do okolí. Mohlo by tu být menší muzeum železniční trati, půjčovna kol, na půdě pak modelové kolejiště pro děti a ve sklepě zase promítání starých filmů s nádražní tematikou,“ vypočítal již dříve možnosti třicetiletý muž, který sice žije i pracuje v Olomouci, ale považuje se za náměšťského patriota. V obci strávil většinu dětství a ke vzpomínkám na něj patří i zdejší nádraží.

Správa plánuje bezbariérové nástupiště a přístřešek

SŽDC je ale ve svých plánech neoblomná. „Vzhledem k tomu, že se nenašel žádný důvěryhodný projekt včetně investora, který by zaručoval zdárnou realizaci nového projektu na využití výpravní budovy, bylo rozhodnuto o demolici celé budovy včetně přilehlého skladiště,“ doplnila mluvčí státního podniku.

SŽDC chce na náměšťské zastávce postavit bezbariérové nástupiště a pro cestující přístřešek.

„Projekt počítá s napojením na navazující železniční přejezd, kde ve spolupráci s obcí řešíme i napojení chodníků. Dokumentace je zpracovaná a v současné době se schvaluje,“ prozradila Pistoriusová. Stavba je podle ní v plánu investic na příští rok, celkové náklady SŽDC odhaduje na 16 milionů korun.