Skrz činžovní dům u pardubického nádraží možná povede tunel

  10:48
Radní Pardubic připravují stavbu terminálu pro dálkové autobusy u nádraží. Plány však narážejí na několik problémů. Hlavním je činžovní dům, který stojí právě na místě, kde si politici nástupiště vysnili. Ovšem architekti našli řešení. Udělat v budově tunel a pustit do něj dopravu.

Podle architektů by autobusy mohly parkovat přímo pod domem. Jeho původní část by se nejspíše musela ubourat a poté dostavět znovu. Na vizualizaci totiž nový vzhled domu vypadá úplně jinak, než nynější podoba. | foto: Magistrát města Pardubic

Vypadá to jako elegantní řešení a šikovný kompromis zároveň. Pardubičtí zastupitelé se dlouhodobě nemohou shodnout, zda bourat činžovní dům na náměstí Jana Pernera, nebo ho tam nechat.

Hlavně koaliční politici by rádi demolovali, dokonce pro to našli potřebných dvacet hlasů. Ovšem zastupitelé poté už neschválili uvolnění peněz na odstranění stavby, a kauza tak uvázla na mrtvém bodě (psali jsme o tom zde).

Ovšem nemusí to být nadlouho. Vedení města i nadále pracuje na projektu terminálu B, jehož součástí jsou i studie architektů. A ty odhalily zajímavou možnost. Nechat dům stát a nádraží do něj vlastně zapustit.

„Mně se ten nápad hodně líbí. Otázka je, zda taková idea najde širokou podporu v zastupitelstvu,“ uvedla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

S tím by však problém být nemusel. Ostatně opoziční zastupitel a architekt Milan Košař podobné řešení navrhoval už před dvěma roky.

„Ten dům je města, a tak by ho asi nebyl problém zbourat. Jasné je, že pro terminál potřebujete dost místa, to se tam nebude hledat právě lehce. Podle mne to ale není úplně šťastné řešení. Stačilo by v něm třeba udělat větší průchod,“ uvedl zastupitel za Pardubáky Milan Košař.

Podobný nápad pustil do světa i uznávaný pardubický architekt Miroslav Řepa. I podle něj by mělo smysl dům zachovat jako jakýsi přirozený konec náměstí, ale zároveň v něm umožnit průchod či průjezd, který nejen opticky propojí plánovaný terminál B s tím, jenž letos vznikl pro vozy městské hromadné dopravy u nádraží.

„Otec chtěl, aby dům náměstí uzavíral, a to dělá. Jako řešení vidím vybourat v domě průchod, tak aby lidé pohodlně prošli na zamýšlený terminál. Rozhodně bych dům neboural,“ uvedl Miroslav Řepa, jehož otec Karel projektoval pardubické nádraží.

Dům je cihlový, a tak by zřejmě nebyl velký problém jeho část ubourat. Otázka je, jestli by nemusela padnou jeho část a zbytek pak dostavět. „Myslím si, že by to bylo jednodušší, ale dnes je technicky možné leccos,“ uvedla Dvořáčková s tím, že do konce roku předloží zastupitelům minimálně informativní zprávu.

„Takový mám úkol. Musím ale ještě zdůraznit, že zatím není nic rozhodnuté ani schválené. Zatím jen hledáme cesty, jak najít pro terminál místo,“ doplnila náměstkyně, která už několik měsíců „bojuje“ se dvěma rodinami, které bydlí stále v domě. Ty totiž odmítly městem nařízené stěhování, a vlastně tak pomohly dům uchránit před zbouráním. Radní však na jejich vystěhování stále trvají.