Do nadjezdu na obchvatu zatéká, stavba nového svede do Hořic tisíce aut

  8:30
Kolem 14 tisíc aut, která denně projedou po obchvatu Hořic na Jičínsku, bude rok a půl projíždět ulicemi města. Už brzo se totiž začne bourat a hned stavět nový nadjezd nad železniční tratí. Prohlídka 40 let starého nadjezdu na hlavním tahu z Hradce Králové na Jičín a Liberec ukázala, že půl kilometru dlouhý most dosloužil.

„Podrobný diagnostický průzkum prokázal zatékání do nosné konstrukce zaviněné také neodpovídající kvalitou použitých betonů v době výstavby. Proto po diagnostickém průzkumu bylo rozhodnuto o kompletní rekonstrukci mostu,“ sdělila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová a připomněla, že poslední zásadní rekonstrukce se datuje do roku 1994.

Stavba nového nadjezdu nad železnicí vyjde asi na 270 milionů korun.

Demolice původně měla začít ještě v lednu, avšak bude mít asi čtvrtroční zpoždění a začne v polovině dubna. Podle informací MF DNES je hlavním důvodem zdržení trasování objížděk, respektive nesouhlas jednoho z majitelů dotčených pozemků.

Nadjezd bude s největší pravděpodobností zcela uzavřen až do podzimu 2020, do té doby bude doprava obousměrně vedena ulicemi Husovou a Táboritskou, avšak v úzkých ulicích a křižovatkách zvlášť kamionům hrozí riziko uváznutí.

Městu jde hlavně o bezpečné přechody pro chodce.

„Naposledy jsme se kvůli tomu s ŘSD sešli v prosinci a věci je ještě třeba doladit. Pochopitelně máme připomínky a snažíme se eliminovat případná rizika. Na druhou stranu respektujeme, že se nabízí objízdná trasa a my musíme být shovívaví,“ upozorňuje místostarosta Martin Pour (Hořičtí patrioti s podporou TOP 09).

„Zátěž pro město to samozřejmě bude, vždyť provoz se svede do jeho jižní části, kde je několik firem. Pro Hořičáky bude nejspíš komplikovanější zařazení se do proudu vozidel oběma směry na Jičín a Hradec Králové. Doprava se zkomplikuje i v souvislosti se železničním přejezdem a s průjezdy vlaků,“ jmenuje potíže starosta Aleš Svoboda (Šance pro rozvoj). 

Obává se i možného zkracování cesty přes město, zejména po Husově ulici, ale uznává, že reálné možnosti jiných objízdných tras se nenabízí.

Jeden a půl roku je spíš optimistická varianta

Strach nahání rovněž doba, po kterou má být nadjezd uzavřen. Jeden a půl roku je totiž spíš optimistická varianta, ta horší hovoří o tom, že stavba se povleče přes další zimní období, stejně jako tomu je třeba při budování mostu v hradecké části Svinary

Ten se měl původně otevřít na přelomu loňského listopadu a prosince, avšak zima o sobě dala vědět dříve, než stavaři předpokládali, a tak bude sloužit až od letošního května. Uváděný termín otevření nového hořického nadjezdu tedy prozatím počítá s lepší variantou: s koncem října příštího roku.

„Rok a půl je poměrně dlouhá doba a obav z problémů s dopravou ve městě mezi obyvateli a podnikateli jen přibývá. Odpověď na otázku, kde budou největší problémy, nám však dá až skutečná uzavírka,“ smířlivě dodává starosta.

Možná bude jen slabá náplast na tyto bolesti, že stavba nového nadjezdu přinese i výhody: most bude o něco širší než stávající, přibudou tu protihlukové stěny vysoké téměř 2,5 metru a ačkoli se zatím nepočítá s elektrifikací železnice, nový nadjezd již s ní má počítat, nad tratí má vést zhruba o metr výš než současný.