Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Muži vypijí týdně devět piv, ženy dvě

  9:04
Čeští milovníci piva v loňském roce týdně vypili v průměru 8,8 půllitru piva, což je meziročně zhruba o jedno pivo více. U žen se týdenní konzumace zvýšila jen mírně na 2,3 půllitru.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Čísla vyplývají ze zářijového průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM), který zveřejnil na tiskové konferenci sociolog Jiří Vinopal. Průzkumu se zúčastnilo 933 lidí ve věku 18 let a více.

Podíl mužů, kteří deklarují, že pivo pijí, se v loňském roce snížil o procentní bod na 87 procent. Zvýšila se ale frekvence i množství vypitého piva. Podle Vinopala se dalo v minulosti hovořit o tom, že ubývá největších pijáků, kteří vypijí více než dvě piva denně. Loni ale podle něj nastal zlom a skupina silných pijáků se opět začala zvětšovat. Mezi všemi konzumenty piva jich byla zhruba pětina.

Množství vypitého piva se snižuje se zvyšujícím se vzděláním pivařů. Vysokoškoláci například pijí dlouhodobě kolem šesti piv týdně.

Počet žen, které v loňském roce pily pivo, se meziročně zvýšil o dva procentní body na 59 procent. Podle Vinopala to odpovídá dlouhodobému trendu, kdy si tři z pěti žen pivo dají. Mezi konzumentkami pijí pivo nejvíce ženy, které mají základní vzdělání, následují ženy se středoškolským vzděláním bez maturity. Oproti mužům ale pijí ženy s vysokoškolským vzdělání pivo více než ty s maturitou.

Průměrný počet dnů v týdnu, ve kterých si konzumenti dají pivo, se pohybuje nad hranicí tří a půl dne u mužů a jednoho a půl dne u žen.

Podíl konzumace piva v hospodě a doma je aktuálně asi 39 ku 61. Svou roli hraje pravděpodobně i to, že lahvové pivo stojí výrazně méně než pivo čepované. Svou zásluhu má i protikuřácký zákon, který začal platit v loňském roce. Část kuřáků totiž zůstává s přáteli doma. To se projevilo už v loňském září.

Podle Vinopala ale mohou být výsledky průzkumu proti realitě částečně zkreslené. Zejména u žen může nastat riziko, že svoji reálnou konzumaci neuvedou celou.