VIDEO: Vláček s turisty místo jílu ukončil sezonu, jezdil i „hadrák“

  18:10
Když vyjede z depa v Novém Drahově u přírodní rezervace SOOS nedaleko Františkových Lázní malý vláček, připadají si lidé jako v pohádce. Miniaturní vagonky, které dřív přepravovaly v chráněné oblasti vytěžený jíl a písky, teď vozí turisty a slouží jako atrakce.

Jízda ve vozíčcích nabízí ještě jednu devizu. Pohled na unikátní přírodní rezervaci, kolem které vláček jede, je totiž z trati trochu jiný než z povalového chodníčku.

„O víkendu jsme slavnostně zakončili sezonu. Už šestou. Pravidelný provoz na Muzejní úzkorozchodné drážce Kateřina skončil. Teď už se bude jezdit jen nárazově a začneme se chystat na příští rok,“ přiblížil Robert Koutný, ředitel obecně prospěšné společnosti Muzejní úzkorozchodná dráha Kateřina, jejíž členové trať i vláčky udržují a provozují.

Dodal, že poslední den pravidelného provozu se zde konal také Den s drážkou Kateřina, na který se do Drahova sjela řada návštěvníků i nadšenců a obdivovatelů železnice. K vidění tu bylo hned několik unikátů.

„S vlastní lokomotivou na přívěsném vozíku přijel Petr Báňa, neobvyklou drezínu na bázi mopedu Simson představil Jan Köttnitz z Plavna,“ upřesnil mluvčí spolku Josef Týma s tím, že posledně jmenovaný dopravní prostředek má podobu pohodlného sedadla s područkami, které je umístěné v jakémsi vozítku připomínající slavný „hadrák“ na kolejích.

Navíc si návštěvníci mohli zcela mimořádně vychutnat nejen trať ze stanice SOOS do stanice Kateřina, ale i lesní úsek z Kateřiny na Vonšov, kam běžně vláček nezajíždí.

„Obvykle jezdíme po dvoukilometrové trati, o víkendu se však lidé mohli povozit na dvojnásobném úseku. Celkem má úzkokolejka přibližně 7,5 kilometru. Kdysi však měřila 50 kilometrů. Trať vedla až do Skalné a do Velkého Luhu, kde se těžily písky. Tady kolem se dobývala rašelina,“ ukázal Koutný rukou po okolí.

Strojový park obohatí nová mašinka

Také příští rok bude vláček přes léto opět vozit návštěvníky. Tentokrát ale s novou mašinkou. Ta připomíná miniaturu parní lokomotivy, uvnitř se však ukrývá dieselový agregát.

„Mašinka k nám dorazí z Moravy příští měsíc. Bude to zajímavé obohacení strojového parku. Stroj ale nebude patřit našemu spolku, je vlastnictvím konkrétního strojvedoucího a na trase bude jezdit na základě dohody,“ uvedl Týma a dodal, že nadšenci ze společnosti by navíc v sousedství přírodní rezervace rádi otevřeli první část muzea úzkokolejek.

Stávající trať o rozchodu 600 milimetrů je pozůstatkem rozsáhlého kolejového systému. Zásluhu na tom, že se zde zachoval, má sousední rezervace SOOS. Kvůli nejpřísnější ochraně této ojedinělé přírodní lokality zde totiž není povolen provoz těžkých nákladních automobilů. A tak se keramické jíly a písky, které se těžily v okolí, musely přepravovat výhradně po železnici.