Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motorkář nad 70 let už není žádné UFO

  9:00
Stárnutí populace se projevuje i na silnicích. Za volant i za řídítka usedá stále více starších řidičů. Vždyť téměř dvě stě tisíc majitelů aut s povinným ručením je starších 85 let.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

„Nevypovídá to o tom, že všichni z nich auto používají,“ říká výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů Jan Matoušek. Ale prozrazuje to trend, že řidičů nad 65 let u nás přibývá. I proto, že na vesnicích, kde je omezená nabídka obchodů a služeb, je auto pro starší lidi jedinou možností, jak si dojet pro nákup nebo k lékaři.

A to je důvod, proč se rozhodla Rada seniorů ČR ve spolupráci s Asociací center pro zdokonalovací výcvik řidičů organizovat speciální vzdělávací kurzy s názvem Jedu s dobou. Pro 3840 seniorů, kteří se včas přihlásí, je kurz na některém z osmi polygonů v Česku zdarma.

„I když nejčastěji bourají řidiči mezi dvaceti a třiceti roky věku, chceme dát i seniorům možnost poznat lépe svůj vůz i v krizových situacích,“ vysvětluje cíle programu pro řidiče seniory předseda rady seniorů Zdeněk Pernes. Připomíná, že kurzy jsou koncipované s ohledem na specifiku této věkové kategorie. „Nikdo se nemusí bát, kdyby se mu v praktických jízdách třeba na kluzkém povrchu nevedlo, že by ho někdo poslal na přezkoušení,“ dodává již také řidič senior Pernes.

Fakt, že se počet starších řidičů na silnicích zvyšuje, potvrzuje i ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. „Je to zřejmé například u motorkářů. Zatímco před deseti patnácti lety byl motorkář nad sedmdesát let málem přírodní úkaz, dnes na ně natrefíte zcela běžně,“ uvádí nejvyšší šéf dopraváků. Zajímavý je především fakt, že majitelů motocyklů, kterým je 65 a více let, je v současnosti dvakrát tolik co mladíků mezi dvaceti až třiceti lety.

„Jsme vyšší cenová kategorie, a tak zákazníků kolem sedmdesátky máme ročně kolem pěti,“ řekl deníku Metro Daniel Odehnal, prodejce motocyklů Harley-Davidson. Stále častěji ale harleye kupují šedesáti a sedmdesátiletým otcům jejich synové. Je to kategorie ve středním věku, která dokázala vydělat peníze a plní tátům klukovské sny. „Pamatuji případ, kdy syn otevřel vrata stodoly, kde stála nová motorka, a táta patnáct minut nemluvil. Až měli všichni strach, jestli mu něco není,“ usmívá se prodejce ikonických motorek.

80 mrtvých seniorů

Podíl starších řidičů na nehodách ročně mírně stoupá. l V roce 2012 způsobili řidiči ve věku 60 a více roků kolem devíti procent všech dopravních nehod. Předloni to bylo téměř 12 procent. Je to dáno demografickým stárnutím české populace. l Počet obyvatel nad 60 let vzrostl v Česku v období 2012 až 2016 o 165 tisíc.

l Řidiči ve věku od 18 do 39 let zavinili před šesti lety téměř 44 procent všech nehod. V roce 2016 to bylo přes 37 procent. l Senioři způsob ročně v průměru 80 smrtelných nehod a kolem 170 nehod s těžkými následky.

Autor: Pavel Hrabica, Deník METRO