Pirát silnic, nebo vyšší moc? Soud za smrt dvou lidí potvrdil podmínku

  12:08
Krajský soud v Ostravě potvrdil podmíněný trest Slovákovi Peteru Čertíkovi za zavinění dopravní nehody v srpnu 2016, při které na silnici I/11 poblíž Mostů u Jablunkova zemřela osmiletá dívenka a její 64letá babička. Obhajoba žádala zproštění řidiče obžaloby, státní zástupce naopak jeho uvěznění.

Záběr na tragickou nehodu ze srpna 2016, při které u Mostů u Jablunkova zemřeli dva lidé. | foto: HZS Moravskoslezského kraje

V osudnou sobotu 6. srpna 2016 hustě pršelo a tehdy 34letý Čertík se vracel domů na Slovensko. Jenže podle znalce jel i v tomto nepříznivém počasí rychlostí nejméně 97 km/h a dostal smyk.

Jeho Audi A6 Avant nejprve narazilo do svodidel, která automobil odmrštila do protisměru. Tam zrovna projížděla Škoda Fabia, kterou řídila 64letá žena vezoucí dvě vnoučata - osmiletou dívenku a o tři roky staršího chlapce.

Následky střetu byly tragické. Dívka zemřela přímo na místě, její babička o něco později v nemocnici. Chlapec utrpěl vážná zranění, ale přežil. V nemocnici skončil i viník nehody.

Okresní soud ve Frýdku-Místku letos v březnu řidiče odsoudil na dva roky vězení s podmíněným odkladem na pět let. Současně dostal sedmiletý zákaz řízení.

To se nelíbilo oběma stranám. Státní zástupce se odvolal kvůli tomu, že podle jeho mínění měl padnout nepodmíněný trest.

Poukazoval totiž zejména na rychlost audi, která byla nepřiměřená nejen počasí, ale byla také vyšší než na místě povolená devadesátka.

Za třináct let pětadvacet záznamů v kartě řidiče

Navíc obžalovaný má ve slovenské kartě řidiče za třináct let pětadvacet záznamů, z toho šestnáct za vysokou rychlost. 

Naopak obhajoba si stěžovala na špatný stav silnice s tím, že po nehodě Policie ČR nařídila umístit značku varující před smykem při dešti a následně  se na místě dokonce prováděly stavební úpravy.

„Byl to neovlivnitelný aquaplaning (ztráta přilnavosti pneumatiky k vozovce vlivem vody - pozn. red.),“ uváděla obhajoba žádající zprošťující rozsudek.

Krajský soud v úterý původní trest potvrdil. „O vině obžalovaného soud nemá pochybnosti, protože nepřizpůsobil rychlost vozu stavu vozovky a povětrnostním podmínkám,“ uvedl soud.

Neujel, ani nepil před jízdou alkohol

Současně však souhlasil s podmíněným trestem, protože šlo o nedbalostní trestný čin, „ačkoliv s těmi nejhoršími následky.“ Soud ale odmítl, že by šlo o hrubou nedbalost, za kterou by byl možný nepodmíněný trest.

„To znamená například to, že by řidič od nehody ujel, nebo byl ovlivněn alkoholem,“ uvedla jedna členka odvolacího senátu.

Připomněla také, že pětiletá podmínka je na horní hranici možného trestu a také sedmiletý zákaz řízení vozidel se pohybuje v horní polovině sazby jeden rok až deset let.

Odsouzený rovněž musí pozůstalým zaplatit náhradu nemajetkové újmy v řádů statisíců korun.

Odvolání už není možné, jen dovolání

Rozsudek je pravomocný, možné je pouze dovolání k Nejvyššímu soudu.

Pozůstalí obětí nehody se nechtěli k rozhodnutí vyjadřovat. Řidičův obhájce René Gemmel řekl, že jeho klient bude s rozsudkem jistě spokojen.

„Ale já jsem maximalista, takže uvidíme, až rozsudek přijde, a zvážíme podání dovolání. Nejsem spokojen s právním hodnocením příčiny nehody. Trvám na tom, že se jedná o nehodu, které byla způsobena vyšší mocí, nikoliv jeho zaviněním,“ řekl obhájce.

Naopak státní zástupce Pavel Šára už v jednací síni několikrát kroutil hlavou. „Jistě, protože našemu odvolání nebylo vyhověno, což považuji směrem k pirátům silnic za špatný signál. Došlo k neodčinitelnému následku smrti dvou osob a mám za to, že s ohledem na záznamy v řidičově kartě měl být uložen represivní trest,“ vysvětlil svůj postoj.

Autor: