V Meziříčí otevřeli náhradu za most, který se při demolici sám sesunul

  11:52
Velké Meziříčí otevřelo nový most přes řeku Balinku v Třebíčské ulici. Provoz na něm zahájilo zhruba půl roku od uzavření a demolice původního obloukového mostu. Ten se při bourání sesunul sám o pár dní dřív, než to měli dělníci v úmyslu.

Město coby investora přijde stavba na 17,6 milionu korun bez daně. „S výsledkem jsem spokojený. Most je hotový a konečně bude průjezdný,“ kvituje starosta města Josef Komínek.

Stavbaři však během prací nabrali zpoždění, původně mělo být podle smlouvy hotovo do půlky listopadu.

Pro dopravu ve Velkém Meziříčí, kudy vede trasa souběžná s dálnicí, je tento most klíčový. „Dopravě se hodně uleví, uzavírka mostu fungovala jako špunt. Veškerá doprava jezdila přes silnici číslo 602. Teď toho budeme ušetřeni, hlavně rodiče, kteří vozili děti do školy a museli místo objíždět,“ vysvětluje starosta.

„Snažil jsem se průjezdu Meziříčím ve špičce maximálně vyhýbat. Když to nešlo jinak, popojížděl jsem městem třeba dvacet minut nebo i půl hodiny,“ popisuje hokejový trenér Martin Sobotka, který denně pendluje na trase mezi Žďárem a Třebíčí. V lokalitě u Jelínkovy vily alespoň fungovaly dvě dřevěné lávky pro pěší.

Původní most se snažili památkáři zachovat. Marně

Břehy Balinky nyní spojil úplně nový most. Ten původní - z roku 1924 - s typickými oblouky se ani přes snahu místní občanské iniciativy a památkářů nepodařilo zachovat. Památkáři navrhovali rekonstrukci, nebo vzhledem ke stavu mostu jeho repliku.

„Obloukový most má významnou architektonickou hodnotu. Je nejen působivou dominantou, ale také hodnotným příkladem dopravní stavby z počátku dvacátého století. Most přes řeku Balinku lze také považovat za důležitý pramen pro dokumentaci vývoje tohoto druhu staveb v Kraji Vysočina,“ uvedla letos v květnu Ilona Ampapová, mluvčí telčské pobočky Národního památkového ústavu.

„Demolicí obloukového mostu z první republiky a výstavbou nového širokého mostu zcela jiných proporcí a konstrukčního řešení dojde k nenávratnému zásahu do lokality u Jelínkovy vily,“ kritizovali na jaře zástupci iniciativy Za Náměstí VM v čele s Ivanou Bíbrovou, kteří posléze úspěšně kandidovali i v komunálních volbách za hnutí Společně VM.

Krajský úřad pak ve sporu podpořil zastánce bourání. Podle hejtmanství není most kulturní památkou ani součástí chráněného území městské památkové zóny.

Na Vysočině tak zůstaly už jen dva železobetonové obloukové mosty: v Hořepníku (z roku 1911) a další přes řeku Svratku v Jimramově, kde původní most nahradila před pěti roky replika.

Starý most se sesunul, nový má rozpětí 23 metrů

Jak se při demolici ve Velkém Meziříčí ukázalo, starý most byl ještě v horším stavu, než se předpokládalo. Při provádění sondáže se totiž 11. června sám sesunul. Nikdo nebyl zraněn. Stavbaři předtím odstřihli jeden nosný oblouk, když pracovali na druhém, most se začal hýbat.

Nový most přes řeku má rozpětí téměř 23 metrů. „Je postaven jako jednopolový rám tvořený dvěma parapetními nosníky z předpjatého betonu. V příčném směru je nosná konstrukce řešena jako parapetní dvoutrám s dolní mostovkou. Parapetní trám má směrem do vozovky tvar betonového svodidla,“ představuje starosta novostavbu.

Most je nyní širší a bezpečnější i pro řidiče vyjíždějící ze sousedních parkovišť. Průjezdná šířka na mostě mezi nosníky je 6,5 metru, součástí mostu je i chodník a cyklostezka - vedeny jsou po konzolách na obou stranách mostu.

Součástí stavby bylo i vybudování nové šachty a dešťové kanalizace, přeložky sítí, nové osvětlení a vegetační úpravy v okolí mostu, součástí jsou i vydlážděné nové chodníky a parkoviště včetně kompletní opravy komunikace před a za mostem.

Autor: