Pozoruhodně umístěný tunel, jímž vlaky podjíždějí hrad v Ledči, byl otevřen v roce 1903 a měří třicet metrů. Je atraktivní jak pro cestující, kteří tudy jedou po kolejích Posázavským pacifikem, tak i pro výletníky fotografující u trati.
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) letos hodlá do této stavby investovat. „Loni tam probíhala provozní údržba, jejímž předmětem byla hlavně výměna výdřevy. Další větší opravu tunelu plánujeme v září až prosinci letošního roku,“ oznámil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
I když se to společně neplánovalo, tak zároveň s opravou tunelu se bude letos pokračovat přímo nad ním na opravě hradního kamenného mostu. Loni se obnovoval po 180 letech v první etapě, teď bude následovat druhá.
Tato část památky už byla ve špatném stavu. Dovnitř se dostávala voda, která v zimě zamrzala, což mostu škodilo. Tuto opravu si řídí majitelé hradu.
A to není všechno. Chystá se mnohem větší příliv peněz do obnovy celého úseku železniční trati mezi Čerčany a Světlou, který měří 91 kilometrů a vede podél řeky Sázavy.
„Plánujeme po roce 2020 velkou investici, která si vyžádá téměř půlroční výluky. Bude se jednat o revitalizaci trati obnášející kompletní obnovu železničního svršku i spodku, zabezpečovacího zařízení a modernizaci nástupišť ve stanicích,“ prozradil Illiaš.
Posázavský pacifik už 115 let dotváří kolorit regionu
Starostové Ledče a Světlé plány vítají. „Pro náš region je to důležitá trať,“ říká světelský starosta Jan Tourek. Posázavský pacifik považuje za kolorit regionu, který není jenom letní turistickou atrakcí. Lidem slouží i k pravidelnému dojíždění.
Vlaky mezi Ledčí a Světlou urazí trasu dlouhou šestnáct kilometrů za necelou půlhodinu. „Jejich využitelnost je ale menší než u autobusové dopravy,“ srovnal Zdeněk Tůma, starosta Ledče nad Sázavou.
Sám Posázavský pacifik využíval hlavně jako student, i dnes se ale vlakem občas rád sveze. „Někdy jedeme do Zruče, když je nás víc. Nádherný úsek jsou třeba i Stvořidla,“ doplnil Tůma.
Na Stvořidla se vydal tradičně o Vánocích vlakem i světelský starosta Tourek. „Bylo plno, obsadili jsme poslední místa,“ popsal.
Správa železniční dopravní cesty už v Ledči nad Sázavou opravovala ocelovou konstrukci i nosníky na železničním mostě.
„Ke kompletní přestavbě nás donutily dnešní požadavky kladené na železniční dopravu, kterým původní most již nebyl schopen vyhovět. Zároveň stará mostní konstrukce omezovala i šířku silniční komunikace, která pod ní probíhá,“ popsal Illiaš.
Posázavský pacifik začal jezdit do Ledče a Světlé v září roku 1903. O stavbu se postaral podnikatel Oswald Žiwotský. Poslední úsek z Kácova byl postaven za rok a půl. Pro Světelsko a Ledečsko to tehdy znamenalo rozvoj hospodářství díky lepšímu spojení s okolím.