Ze stoletého mostu ve Svinarech jsou dva, nová lávka poslouží pěším

  14:36
Na dva kusy rozdělili stavbaři stoletý most ve Svinarech u Hradce Králové. Specializovaná firma posunula o pět metrů proti proudu 70 tunovou lávku, která bude ještě nějakou dobu sloužit pěším a cyklistům. Na řadě je totiž celková demolice původního mostu a stavba nového.

Samotné posunutí po masivních traverzách trvalo zhruba hodinu. „Lávka byla osově příčně přesunuta o 5,6 metru za pomoci hydraulických zvedáků a speciálních zařízení. Jsou to zásuvné dráhy, po kterých ta lávka rovnoměrně v celé délce 75 metrů popojela. Odhadem váží 60 až 70 tun,“ vysvětlil stavbyvedoucí Pet Volejník z firmy Chládek a Tintěra Pardubice.

Pro lávku vybudovali dělníci základy na obou březích Orlice a uprostřed ji podepřeli provizorním pilířem. „Zhruba dva týdny nám bude trvat přesun inženýrských sítí na lávku. Začátkem června začne lávka sloužit chodcům a začne samotná demolice původního mostu. Stavba běží podle harmonogramu,“ doplnil časový harmonogram Volejník. Nový most má být v provozu do konce roku.

Zajímavá bude i demolice původního 110 let starého mostu. Hradečtí zastupitelé totiž na konci dubna rozhodli, že polovinu nýtované konstrukce zachovají. Konstrukce se rozdělí na dvě části a ty jeřáb po dobu stavby nového mostu uloží na břehu Orlice. Následovat bude zkoumání technického stavu a odbor hlavního architekta města nakonec připraví studii, na konečné využít pozůstatků konstrukce. 

Nově dva jízdní pruhy

„Jsou tady různé varianty: jestli je vystavit jako pamětihodnost, nebo jestli ho znovu použít jako most, třeba i užší,“ popisuje různé scénáře hradecký zastupitel Adam Záruba (ZPH a SZ), který za záchranu konstrukce dlouhodobě bojuje.

Mostní konstrukce má podle odborníků historickou hodnotu. Ministerstvo ji sice odmítlo prohlásit za kulturní památku, ale pro alespoň částečnou záchranu ocelové nýtované konstrukce z roku 1907 se vyjádřily Národní památkový ústav a také památkový odbor hradeckého magistrátu. Podle nich má nýtovaná konstrukce historickou hodnotu jako příklad mostního stavitelství z počátku 20. století.

110 let starý most plukovníka Šrámka zavřeli silničáři pro auta v polovině loňského ledna kvůli vážné korozi nosné části. Od té doby je otevřený jen pro pěší a cyklisty. Zavření mostu ztížilo život tisícům lidí a rozdělilo místní část Hradce Králové. Zkomplikovalo dopravu a také rozdělilo autobusové linky.

Nový most bude narozdíl od toho starého pouze jednopolový - Orlici tedy překlene jediným obloukem bez opěrného pilíře. Most bude mít rozpětí přes 70 metrů a oproti stávajícímu bude mít dva jízdní pruhy. Stát má 78 milionů.

Stavba nového mostu omezí plavbu po Orlici. Vodáci budou muset končit o několik kilometrů výš: „Chystáme značky a bannery, které je na uzavření mostu ve Svinarech upozorní. Dáme je na most v Krňovicích, kde řada vodáků končí už dnes. Osadíme je zřejmě do konce týdne,“ dodal stavbyvedoucí Volejník.