Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na jihu Čech je 18 mostů ve špatném stavu, ale řidiče to neomezuje

  11:26
V celém Česku je v havarijním stavu necelá stovka mostů, žádný však v Jihočeském kraji. Ve velmi špatném stavu je jich ale 18 a ve špatném 160, což je zhruba 15 procent z celkového počtu mostů ve vlastnictví kraje.

Most přes Malši U Houdků je o kulturní památkou. Ale je široký jen 3,2 metru. SÚS bojuje za jeho rozšíření. | foto: Václav Škopek

Naposledy se mosty v jižních Čechách zavíraly kvůli havarijnímu stavu v roce 2002, kdy jich voda při povodních spláchla víc než třicet. Kvůli zavřenému Libeňskému mostu v Praze, který je v havarijním stavu, MF DNES zjišťovala, jestli stejně poškozené stavby přes řeky a potoky nejsou i v Jihočeském kraji.

Jihočeské mosty ve velmi špatném stavu za rok 2017

Českobudějovicko - most nad železniční tratí v Trocnově, most přes přepad rybníka Peňský před Municemi, most přes potok v Bohunicích, most přes potok Strouha před obcí Jeznice, most přes Dobrovodskou stoku na Dobré Vodě u potravin

Českokrumlovsko - most přes Malši U Houdků, most před Rožmberkem, most před Hněvanovem

Písecko - most nad I/4 u Mirotic, most v Božeticích

Prachaticko - most přes Vltavu -Františkov, most přes potok u Horské Kvildy, most přes potok Naháč před Sv. Máří, most přes Smrčinský potok za Novou Pecí

Strakonicko - most v Bílsku

Táborsko - most přes potok v obci Mlýny, most přes potok za obcí Kloužovice, most přes Bechyňský potok před obcí Borkovice

Celkem 18 mostů z 1 056, které spravuje krajský úřad, spadá do kategorie 6, tedy velmi špatný stav. To je jeden stupeň před havarijním stavem, který může znamenat uzavření mostu.

Jakmile správci dojdou při kontrole k poruchám, kde je nutné zasáhnout do nosné konstrukce, musí například na most přidat značku omezující maximální povolenou rychlost nebo určit maximální zatížení.

„Z pohledu řidiče neznamená stupeň šest nic závažného, maximálně se změní dopravní značení, které může určit, že na most nesmějí jet například nákladní auta nad 26 tun. U všech mostů v takovém stavu už minimálně existuje projektová příprava na jejich opravu a jejich stav se dříve, či později změní k lepšímu,“ vysvětlil Václav Škopek, hlavní mostmistr Správy a údržby silnic (SÚS) Jihočeského kraje.

„Nyní je v různém stadiu projektové přípravy celkem 113 mostů, které budou postupně v dalších letech opravovány v závislosti na finančních možnostech Jihočeského kraje,“ doplnil ředitel SÚS Jan Štícha.

Loni investovala správa do mostů 178 milionů, což je zhruba o 22 méně než v předchozím roce a před dvěma lety. Na běžné údržbové opravy šlo loni 10 milionů.

Do devíti mostů kraj letos investuje 100 milionů korun

Běžné prohlídky se provádějí u mostů v bezvadném až dobrém stavu (stupeň 1 až 3) minimálně jednou ročně, u stavu uspokojivý až havarijní (stupeň 4 až 7) alespoň dvakrát do roka. Zhoršení nebo zlepšení stavu může určit až hlavní prohlídka, která se dělá jednou za šest let u mostů v bezvadném a dobrém stavu.

Mezi „velmi špatné“ mosty patří například most přes Malši U Houdků nedaleko Kaplice. Ten je podle Škopka problematický hlavně kvůli tomu, že jde o kulturní památku.

„Nachází se na silnici II. třídy, přitom je široký jen 3,2 metru. Bojujeme za to, aby se mohl rozšířit, protože by měl mít dvojnásobnou šířku, aby to odpovídalo parametrům takové silnice. S Národním památkovým ústavem jsme nevyjednali, aby byla v místě zrušena památková ochrana, takže se s tím zatím nedá moc udělat,“ zmínil Škopek s tím, že z toho důvodu se někdy opravy mohou protáhnout.

Jihočeský kraj plánuje letos opravu devíti mostů v celkové hodnotě okolo 100 milionů korun, patří mezi ně například most v Římově na Budějovicku, ve Volfířově na Jindřichohradecku, v Bílsku na Strakonicku nebo Tučapech na Táborsku.

Kromě toho díky 33 milionům z evropských fondů se kraj může vrhnout na stavbu a rekonstrukci čtyř mostů. „Jedná se o dva mosty na komunikaci II/160 u Rožmberka nad Vltavou, o most na stejné silnici u dřevoskladu u Větřní a poslední most je v Liščích Horách před Dačicemi,“ upřesnila Alena Frdlíková z krajského odboru veřejných zakázek a investic.

Práce na zmíněných mostech na Krumlovsku mají začít letos v dubnu a skončí v listopadu, ve stejném termínu se začne pracovat i na mostě v Liščích Horách, tam bude hotovo už v září. Za dalších 34 milionů z evropských fondů opraví SÚS letos ještě další čtyři mosty.

V jižních Čechách se o mosty stará ještě Ředitelství silnic a dálnic. Na dálnicích jich má 69 a na silnicích I. třídy 281. Žádný není v havarijním stavu.