VIDEO: Unikátní oprava mostu nad přehradou má za sebou dvě třetiny

  8:52
Unikátní oprava stoletého železničního mostu přes přehradu Hracholusky na Plzeňsku spěje do finální fáze. Dvě ze tří nových polí jsou již usazená na pilířích. První vlak by po kompletně opraveném mostě měl projet 1. května.

Specialisté na mostní konstrukce používají speciální metodu výměny mostních polí vážících stovky tun. Nejprve na ploše vedle kolejí smontují mostní konstrukci vzhůru nohama. Pak ji v této poloze nasunou na most přesně nad díl, který budou měnit.

Starou konstrukci mostu vzájemně propojí s novou a pak jejich otáčením v ose mostu dosáhnou usazení té nové na pilíře. Pak odpojí starou část mostu a tu odtáhnou pryč. Na ploše v předpolí mostu ji pak rozřežou a šrot odvezou.

„Je to evropský unikát měnit tak velké mostní konstrukce právě tímto způsobem,“ řekl Jan Freudl ze společnosti SMP CZ, která společně s MCE Slaný zajišťuje kompletní opravu mostu postaveného před 120 roky.

Stará mostovka propojená s novou a veškerou otáčecí technikou dohromady váží kolem 400 tun.

Výměna středního dílu mostovky začala v neděli. Za první den technici konstrukce pootočili pomocí malých lisů o 62 stupňů, zbytek pak zvládli v pondělí.

Technici vždy konstrukci otočí asi o dva stupně, zajistí ji, zkontrolují, zda je vše v pořádku, a až po chvíli začne otáčení o další kousek.

Fotogalerie

Petr Žákovec ze Správy železniční dopravní cesty řekl, že když se most na přelomu 19. a 20. století stavěl, dělníci měli postavené lešení napříč celým údolím, kde ještě nebyla přehrada, ale tekla tam ve svém původním korytu řeka Mže.

„Délka mostu je 208,4 metru, délka tří polí je po 57 metrech. Krajní klenbová kamenná pole měří sedm a druhé 10,5 metru. Tři kovové mostní konstrukce se nýtovaly po malých dílech přímo tady na místě. Nad běžnou hladinou přehrady je výška mostu asi 28 metrů,“ řekl Petr Žákovec.

Ještě před zahájením rekonstrukce mostu jeden člověk podal návrh na prohlášení mostní konstrukce za památkově chráněnou. Proto specialisté zjišťovali, zda by původní kovová konstrukce šla zachránit a v dalších letech by unesla i nákladní vlaky, které tudy občas projíždějí.

„Projektant udělal čtyřicetkrát zmenšený model a ten zatěžovali ve větrném tunelu. Ověřovaly se parametry původní konstrukce. Kvůli jejímu poškození rezem z přepočtů vyšlo, že nevyhoví požadavkům na současné zatížení,“ vysvětlil Žákovec.

Nová konstrukce má stejný tvar, jako ta původní s dolním zakřivením všech tří polí. Třetí pole by měli technici na mostě otáčet v březnu.

Součástí nového mostu bude i lávka pro cyklisty na jedné straně mostu, která bude kopírovat zakřivení oblouků a opticky nebude narušovat vzhled mostu.

Na nových mostních polích jsou speciální držáky, do kterých bude lávka za 12 milionů korun usazena. Lávku platí Plzeňský kraj.

„Zlepší dostupnost této oblasti pro cyklisty, výrazně zvýší bezpečnost,“ řekl vedoucí odboru dopravy úřadu Plzeňského kraje Dušan Pakandl.

Celková rekonstrukce mostu na lokální trati Pňovany - Bezdružice bude stát 110 milionů korun.

Otáčení prvního oblouku mostu nad přehradou Hracholusky (8. 11. 2018)

Autor: