Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Severní most u nádraží v Plzni je téměř hotový, vlaky se vrátí za týden

  15:28
Po novém severním mostu u hlavního vlakového nádraží v Plzni se vlaky poprvé projedou v pátek 8. prosince. Jeho vybudování včetně zbourání stoletého mostu trvalo téměř tři čtvrtě roku. V příštím roce se stavbaři pustí do stavby druhého mostu.

Na novém severním mostu u hlavního vlakového nádraží v Plzni už leží koleje. První vlaky po něm projedou 8. prosince. (29. 11. 2017) | foto: DES OP, Ladislav Němec,  MAFRA

„Zprovoznit ho chceme osmého prosince, těsně před tím, než začne platit nový jízdní řád,“ uvedl ředitel stavby Jan Zemánek z Metrostavu. Nové jízdní řády platí v celé republice od 10. prosince. Na mostě jsou už položené koleje i natažené troleje.

Následující téměř dva měsíce tak budou zase průjezdné oba železniční mosty. „Počítáme s tím, že v únoru sneseme z jižního železničního mostu jak kolejové lože, tak samotnou mostní konstrukci,“ nastínil Zemánek.

Ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah v Plzni Vladimír Kostelný řekl, že otevření severního mostu ulehčí dopravě.

„V současné době je kromě mostu uzavřená i větší část nádraží. Když ta se zprovozní a uzavře menší jižní část, budeme na tom provozně podstatně lépe. Mosty na jízdní řády nemají vliv,“ vysvětlil Kostelný.

Severní most u nádraží

Aby správci kolejí pustili na nový most vlaky, musí stavbaři mimo jiné vytrhat provizorní propojovací kolej, po které soupravy od Klatov po dobu výstavby severního mostu přejížděly na jižní blíže k městské části Slovany.

„Propojka tam byla kvůli tomu, že se původně plánovala současně i výluka kvůli přestavbě trati na Domažlice. Bez propojky by téměř rok byly obě trati odříznuté od nádraží a po tu dobu bychom museli jezdit místo vlaků s autobusy. Když se teď spojka rozebírá, jezdí místo vlaků autobusy. Naplánovali jsme i rychlé autobusy mezi Plzní a Dobřany. Jenže Plzeň je teď tak ucpaná, že i autobusy uvíznou na dlouhou dobu v kolonách,“ povzdechl si Vladimír Kostelný.

Výstavba nových mostů plzeňského hlavního vlakového nádraží souvisí s jeho kompletní přestavbou. Je jedním z důležitých uzlů na páteřní koridorové trati napříč Českou republikou od východu na západ. Hotová už je východní – pražská – část nádraží i úsek mezi řekou Radbuzou a stanicí Jižní předměstí.

Bourání severního železničního mostu u nádraží v Plzni (15. 4. 2017)

Nový severní most má o 15 metrů větší rozpětí, než ten původní. Proč? Projektanti potřebovali rozšířit a také zahloubit mezinárodní silnici z Českých Budějovic do Plzně, která pod mosty kolem nádraží vede.

Před přestavbou se navíc pod nízké železniční mosty nevešly třeba kamiony (o bourání mostu čtěte zde). V současné době pod severním mostem stavbaři pokládají definitivní tramvajové koleje ve směru do centra Plzně.

I jižní most, který budou stavbaři budovat v příštím roce, bude mít ve srovnání s tím současným větší rozpětí. I pod něj se vejde více jízdních pruhů. Jeho výstavba ale bude znamenat odříznutí jižní části nádraží, tedy všech kolejí mezi hlavní budovou a Železniční ulicí, od trati na Cheb a Domažlice.

Stavbaři ale mají doslova nůž na krku, oproti harmonogramu spočítaném na dny si nemohou dovolit žádné velké zpoždění.

„Nepřekročitelnou podmínkou, kterou odsouhlasilo i zastupitelstvo, je zprovoznění silnice pod oběma železničními podjezdy do 31. srpna 2018,“ uvedl v lednu primátor Martin Zrzavecký, když byl u zahájení přestavby druhé části nádraží, do které spadají i oba mosty.

Betonování severního mostu (23. září 2017)

Autor: