Za havarijní stav mostu v Třebíči může zastaralá technologie a netěsnost

  11:26
Silničáři na frekventovaném mostu v Hrotovické ulici v Třebíči omezili provoz ze tří pruhů na dva. Je to první opatření v reakci na havarijní stav, který odhalila mimořádná lednová prohlídka mostu. Jak experti zjistili, za problémy je netěsnost vozovky a zastaralá technologie.

Provoz po mostu v třebíčské Hrotovické ulici byl kvůli nutnosti jeho odlehčení v krajích omezen ze tří pruhů na dva. Dopravu tu usměrňuje nové značení. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Dopravní značky také nyní omezují maximální zatížení mostu na 32 tun při současném průjezdu jediného vozidla.

„V rámci obvyklého provozu jsme tam měli zatížení na 13 tun, ale díky tomu, že jsme zúžili provoz na mostě na dva pruhy, tak jsme nyní povolili průjezd maximální váhy 19 tun. To je plně naložený autobus, takže nejde o zásadní omezení,“ řekla Monika Vavřínková z oddělení investiční výstavby Krajské správy a údržby silnic.

Cestáři omezili provoz ze tří na dva pruhy proto, aby odlehčili okrajovým nosníkům mostu. Ten by měl být možná už na jaře uzavřen a projde generální přestavbou.

Po mimořádné prohlídce mostu bylo rozhodnuto o neprodleném odstranění nosné konstrukce. Největším problémem je zdegenerovaný beton na opěrách mostu,“ přiblížila Vavřínková.

Zkoušky mostu prováděli experti z VUT Brno.

„Dalším problémem na mostu je prosedlina ve vozovce mostu, která se nyní provizorně zapravovala pojezdným plechem. Potíž je i v postavení ložisek. Jedno ložisko je zcela vyosené,“ popsala Vavřínková.

Ložiska nesou váhu mostu, který je na nich položen, aby vlivem teplotní roztažnosti nepopraskal.

Duté nosníky jsou problémovou technologií, není do nich vidět

Most podle odborníků poničilo zatékání vody netěsnostmi dovnitř nosníků a letošní střídání mrazů a oteplení.

Na Vysočině je dvacet mostů před rekonstrukcí

Krajská správa a údržba silnic nyní chystá rekonstrukci 20 mostů, z nichž většina má od statiků známku 6, což znamená velmi špatný stav. Mezi nimi nejsou jenom mosty s rizikovými KA nosníky jako v případě třebíčského mostu, ale i dosluhující mosty klenbové.

Podobné překvapení jako nyní v Třebíči čekalo loni silničáře u mostku ve Smrčku, který byl jako havarijní uzavřen v den diagnostiky při přípravě opravy.

Ve správě krajských silničářů je na silnicích II. a III. tříd 60 mostů s nosníky typu KA-xx či příbuzného typu I-xx.

„Poškození mostu zatékající vodou se dotýká nejvíce krajních nosníků kvůli postavení ložisek. I laik může vidět zespodu průsaky z konstrukce a zdegradovaný beton nosníků,“ popsala Vavřínková.

Most z roku 1995 má konstrukci z prefabrikovaných dutých nosníků typu KA-73.

„Nesnází u těchto nosníků je, že do nich nevidíte. Když dokonale nefunguje vrchní izolace vozovky mostu, což v tomto případě nefunguje, nastává problém s jejich výztuží, která může korodovat. Tyto nosníky už se nepoužívají,“ upřesnila Vavřínková.

Nový most by měl mít monolitickou konstrukci. Zjednodušeně řečeno bude z jediného kusu železobetonu. „K původní konstrukci se už nevrátíme,“ řekla Vavřínková.

Mostů s nosníky typu KA je v kraji celá řada. „Nelze říci, že by byly tyto mosty rizikovější, podléhají běžným kontrolám. Jejich problémem ale je, že do jejich nosníků kvůli dutině není vidět a je tak těžké posoudit jejich stav. Podobné potíže jsou s mosty v Praze,“ pravila Vavřínková.

Oprava mostu se nesmí dostat do souběhu s uzavírkami v okolí

Stav mostů silničáři klasifikují stupnicí od jedné do sedmi. Sedmička už znamená havarijní stav. Ve stupních 5 a 6 se prohlídky provádí každé dva roky.

„Při nynějším havarijním stravu budeme provádět prohlídku třebíčského mostu každý měsíc až do jeho uzavření a snesení,“ řekla Vavřínková.

Havarijní stav mostu v Hrotovické ulici se týká jeho části nad železnicí a nad silnicí k areálu První brněnské strojírny.

„Při uzavírce mostu musíme především vyřešit provoz složek záchranného systému, jde o klíčovou komunikaci. Cenu přestavby mostu odhadujeme na 30 až 40 milionů korun,“ sdělila mluvčí kraje Jitka Svatošová.

Zatím však není stoprocentně jasné, zda bude havarijní most uzavřen a opravován už letos. Uzavření mostu se totiž kvůli dopravnímu kolapsu nesmí dostat do kolize s na letošek plánovanými opravami silnice Třebíč - Střítež a Spojovací ulice či stavbou okružní křižovatky Velkomeziříčská - Brněnská - Cyrilometodějská.

„Ideální by bylo, kdyby se kolizní akce uskutečnily ještě před opravou mostu, nesmí dojít k souběhu. Vyloučeno není ani to, že se ty další akce nebudou dělat a bude se místo toho stavět nový most,“ pověděl starosta Třebíče a náměstek hejtmana kraje Pavel Pacal.

Jasněji by mělo být po jednání zástupců kraje, města, silničářů a projektantů, která bude 4. února.

Most v Třebíči na záběrech z konce ledna 2019: