Z Mošnova by se od podzimu mohlo nově létat i do Varšavy

  9:10
Rekordní výsledky, ale i problémy s udržením linek přinesl mošnovskému Letišti Leoše Janáčka rok 2018. V tom letošním by chtělo letiště zavést nové trasy, nejblíže dohodě je Varšava.

Pohled na část mošnovského letiště. | foto: Letiště Ostrava

Hlavně lety na dovolené a do Londýna stojí za zatím nejlepším rokem v historii mošnovského letiště, co se odbavených pasažérů týče.

„V roce 2018 prošlo branami Letiště Leoše Janáčka 377 936 cestujících, což představuje sedmnáctiprocentní nárůst oproti předchozímu roku,“ řekl Stanislav Bujnovský, obchodní ředitel společnosti Letiště Ostrava.

„Obdobný procentuální nárůst se promítne také do hospodářského výsledku. Nejvíce se létalo do Řecka a Velké Británie, Bulharska, Egypta a Turecka, velmi oblíbená byla také Itálie, Tunisko a Španělsko,“ podotkl Bujnovský.

Informace o rekordním výsledku přichází v době, kdy letiště bojuje o udržení pravidelné linky do Bergama, které se nachází nedaleko italského Milána.

Po zrušení leteckého spojení s Prahou hrozí, že bude zrušena i tato linka, letišti by tak z pravidelných linek zbyl jen spoj s Londýnem. Zrušení linky by ale měl zabránit podpis smlouvy o reklamě, kterou v úterý v rámci valné hromady Letiště Ostrava schválila rada kraje.

„Ve smlouvě jde o marketingovou podporu linky mezi Bergamem a Ostravou, kde chceme navýšit poměr zahraničních turistů, hlavně Italů, kteří v současnosti tvoří asi 24 procent cestujících. Chceme se dostat na minimálně 30 procent,“ vysvětluje náměstek hejtmana Jakub Unucka.

Kraj by tak platil reklamu prostřednictvím společnosti napojené na Ryanair.

„Na rozdíl od Londýna, kde je stoprocentní obsazenost, je na Bergamu zatím obsazenost jen 85 procent, to chceme navýšit. A má tomu pomoci i smlouva s reklamní společností Ryanair. Na podporu této linky budeme platit za reklamu v Itálii, částka je mezi 200 až 300 tisíci eur ročně. Je to odstupňováno tak, jak se bude dařit plnit kapacita. Čím více cestujících, tím méně bude kraj platit,“ doplnil Unucka.

Kraj získává 1 132 korun z každého turisty, říká hejtman

Kraj se v případě trasy do Bergama ocitl ve složité situaci. Společnost Ryanair při vyjednávání přitlačila a přestala prodávat letenky na dubnové spoje. To by ve výsledku znamenalo konec linky.

Podle hejtmana Ivo Vondráka by se ale podpora linky měla v budoucnosti vyplatit.

„Podle studie, kterou máme zpracovanou, získává kraj z každého turisty 1132 korun, které jdou do veřejných rozpočtů. Kdybychom dostali do každého letadla, které do Ostravy přiletí z Bergama, dvacet Italů, máme vystaráno,“ řekl Vondrák.

Krajská společnost Letiště Ostrava by se měla v příštích letech proměnit. Vedení kraje zvažuje změnu stanov tak, aby akciová společnost získala více pravomocí.

„Chceme nastavit obchodní model letiště tak, aby byl za vše zodpovědný ředitel, společnost Letiště Ostrava jako taková, a ne kraj, jak je tomu nyní,“ přiblížil plány krajské rady hejtman Vondrák.

A chystají se i další změny. Podle informací MF DNES je na spadnutí dohoda s polskou společností LOT, která by zajistila spojení s varšavským letištěm, to by mohlo sloužit jako hub, tedy uzlové letiště, pro návazné lety.

„Budeme jednat o podmínkách, za kterých by se létalo. Jednali jsme už dříve, nyní se chce LOT setkat i s hejtmanem,“ uvedl Unucka. „Začalo by se létat asi v září, nyní se letiště ve Varšavě opravuje, takže tam není dostatek přistávacích slotů,“ dodal.