Mohelnický výrobce světel do aut propustí stovky lidí, nevyšly mu zakázky

  4:52
Desítky lidí do konce letošního roku a dalších čtyři až pět stovek zaměstnanců v tom příštím. Továrna Hella Autotechnik v Mohelnici, která je významným dodavatelem komponent, především světel, pro automobilový průmysl a největší zaměstnavatel v regionu, avizuje velké propouštění.

Ilustrační snímek | foto: Libor TeichmannMF DNES

Snížení počtu zaměstnanců firma ohlásila paradoxně v době, kdy ekonomika dál roste, o automobily je stále velký zájem a ani v nejbližších několika měsících ekonomové nečekají pokles produkce osobních vozů.

„Letos se závěrem roku se jedná pouze o desítky agenturních zaměstnanců, které propustíme v souvislosti s poklesem výroby koncem roku,“ uvedl generální ředitel mohelnické Helly Autotechnik Petr Novotný.

„V příštím roce se ale budeme bavit o 400 až 500 zaměstnancích, které propustíme ve třech vlnách v průběhu prvního, druhého a třetího kvartálu 2019,“ dodal.

To, že by propouštění mělo souvislost s avizovaným přesunem výroby některých typů vozů automobilky Škoda na východ, generální ředitel odmítá.

„Na tyto automobily budeme dál dodávat světelnou techniku. Důvodem propouštění je zpoždění náběhu nových typů reflektorů pro nové typy vozů. To zpoždění je zhruba rok. Některé akvizice se bohužel úplně nepovedly,“ vysvětlil Novotný.

Výroba aut spěje k přehřátí, varuje šéf hospodářské komory

Jak dlouho pokles potrvá, generální ředitel Helly nesdělil. Předpokládá, že se časem výroba vrátí do současných objemů. Zda poté, co podnik pojede opět na „plný výkon“, nabere Hella všechny propuštěné zaměstnance zpátky, je však otázkou.

„Jsme na vysokém stupni robotizace a automatizace, ale i v této oblasti jsou ještě rezervy. Část chybějících zaměstnanců zřejmě nahradíme růstem produktivity práce,“ nastínil Novotný.

Předseda Krajské hospodářské komory Olomouckého kraje Bořivoj Minář si dodavatelů pro automobilový průmysl cení. Tím, že jsou schopni nabídnout nadstandardní mzdy, umí podle něj i rychle nabírat větší počty lidí.

„Na druhou stranu také rychle reagují, když je potřeba propouštět,“ uvádí Minář.

Podle něj je výroba aut v produkci velmi vysoko a spěje k přehřátí.

„Bohužel náš průmysl je zhruba z jedné třetiny závislý na automobilovém průmyslu, což je nezdravě vysoké číslo. Problémy výrobců automobilů se prakticky okamžitě přenášejí na dodavatele komponentů, takže pokud dojde k problémům v tomto segmentu, dopad na zaměstnanost bude tvrdý v celém regionu,“ varuje.

Desítky lidí propustila i další velká mohelnická firma

Špatné zprávy má i další mohelnický gigant na poli zaměstnanosti – Siemens vyrábějící elektromotory. Ten v posledním letošním čtvrtletí zrušil desítky pracovních míst.

„Je to v souvislosti se sezonním vývojem zakázek v posledním čtvrtletí roku 2018,“ sdělila mluvčí Siemensu Mariana Kellerová. Jaká bude situace ohledně zaměstnanosti v příštím roce, neupřesnila.

Úřad práce se k chystanému propouštění v Helle nevyjadřuje. „Úřad práce ČR z důvodu povinnosti mlčenlivosti nesděluje konkrétní zaměstnavatele, kteří nahlásili záměr hromadného propouštění,“ vysvětlila mluvčí úřadu práce Kateřina Beránková.

„Obecně se dá ale říci, že s ohledem na pozitivní situaci na trhu práce a stálý zájem zaměstnavatelů o nové zaměstnance existuje velká pravděpodobnost, že v případě takové události propuštění lidé najdou práci během krátké doby,“ doplnila.

Ke konci října evidoval úřad práce v Olomouckém kraji přes 13 tisíc uchazečů o zaměstnání, podíl nezaměstnaných byl pouze tři procenta. Zároveň je na pracovním trhu přes jedenáct tisíc volných míst.