Modré zóny v Brně se rozrostly na dvojnásobek, zbývá vyřešit některé chyby

  10:06
Rezidentní parkování v Brně se ode dneška rozšířilo ze čtyř na osm oblastí. Modré zóny nově platí v prstenci kolem středu města zhruba ohraničeném ulicemi Úvoz, Hybešova, Vlhká a Francouzská. Řidiči, kteří vyrazí do širšího centra Brna, si musejí dávat pozor, kde zaparkují svoje auta.

Strážníci v Brně kontrolují rezidentní parkování. | foto: Patrik Uhlíř, MAFRA

Po více než roce se dneškem rezidentní parkování rozšířilo do dvojnásobného počtu oblastí. Jde o první rozšíření modrých zón pod novým vedením Brna v čele s ODS. A zároveň i největší – místo současných čtyř oblastí jich je nyní celkem osm, fakticky jde o celý prstenec oblastí kolem historického centra, zhruba ohraničený ulicemi Úvoz, Hybešova, Vlhká a Francouzská.

Podle Radky Matuszkové z odboru dopravy brněnského magistrátu už má velká část obyvatel dotčených lokalit vyřízené potřebné doklady.

„Větší nápor ještě čekáme nyní, až se systém v těchto ulicích skutečně spustí. Nejvíce však lidé přicházeli během informační kampaně,“ uvedla úřednice s tím, že někteří měli oprávnění vyřízené už v minulosti, protože bydlí v blízkosti ulic, kde už modré zóny platily dřív.

Ve všech částech, kde modré čáry v posledních týdnech silničáři malovali, jde o celodenní regulaci, takže nerezidenti placení neuniknou ani přes den, jak je v plánu jinde v Brně, kde má rezidentní parkování v budoucnu platit jen v noci.

Na systém ale přece jen někteří řidiči dokážou vyzrát. Ač nové vedení města slibovalo vyřešit všechny chyby, stále některé zůstávají. Problém je třeba v tom, že existuje rozdíl mezi místní a účelovou komunikací. Zatímco na první je možné vyznačit modré zóny, na druhé už ne. Přitom v tomto druhém režimu jsou vedené některé menší propojky mezi ulicemi a také veškeré vnitrobloky mezi bytovými domy.

„Od začátku, co jsem ve funkci, toto řešíme. Někteří tam zkouší zajet a zaparkovat. Z magistrátu máme přislíbené, že se pro vnitrobloky budou vydávat zvláštní oprávnění vyloženě pro místní, kteří tam bydlí,“ sdělil radní pro dopravu městské části Brno-střed Jan Mandát (za ODS).

Zmínil například vnitroblok u Čápkovy ulice, kde už rezidentní parkování funguje, nebo u Poříčí, kde se plánuje regulace od června příštího roku.

Oprávnění přes BrnoID

Nyní si lidé musí chodit vyřídit parkovací oprávnění pro modré zóny na brněnskou adresu Zvonařka 5, tedy pokud nemají datovou schránku, přes kterou by mohli s úředníky komunikovat. Tu však používají především podnikatelé či živnostníci. Nicméně už do měsíce by mělo být možné si osobní stránku pro rezidentní parkování vyřídit z domova přes internetový portál BrnoID. Přes něj už dnes Brňané platí elektronickou šalinkartu, odpady nebo čipové hodinky pro vstup na městská sportoviště.

Podle Mandáta jde zhruba o deset lokalit, kde tak funguje „šedá“ parkovací zóna, protože tam může stát kdokoliv.

Matuszková k tomu podotýká, že už dnes jsou některé vnitrobloky vyřešené jinak, třeba značkou se zákazem vjezdu mimo dopravní obsluhu. „Chystáme však automatizovaný systém. Myslím, že v příštím roce bychom ho mohli spustit,“ poznamenala.

Více než stovka parkovacích míst, na něž se nevztahuje žádná regulace, ode dneška vznikla v okolí Fakultní nemocnice u svaté Anny. Zároveň ale přes den nebudou příliš sloužit ani místním na dlouhodobé stání, jsou totiž určená zejména pacientům nemocnice, a to na tři hodiny stání.

„Omezená doba stání na těchto místech platí od 7 do 18 či 19 hodin, poté jsou zcela bez regulace a může na nich parkovat kdokoliv,“ řekl Mandát.

Kdokoliv v tomto případě znamená opravdu kdokoliv, tedy i mimobrněnští. „Vzhledem k většímu počtu stížností na využívání těchto míst situaci po zhruba měsíci fungování vyhodnotíme a případně projednáme další alternativní řešení,“ přiblížil radní Brna-střed pro dopravu.

Přísnější režim u výstaviště?

Vedení městské části také apeluje na magistrát, aby změnil nastavený systém, respektive aby do některých míst, kde je do budoucna navržená jen noční regulace, rozšířilo omezení na celý den.

Konkrétně jde o oblast kolem brněnského výstaviště nebo justičního paláce. „Sice nejsem zrovna fanouškem modrých zón, ale chtějí-li to občané, tak co mám dělat. Doufám, že to projde,“ prohlásil Mandát, který před loňskými komunálními volbami z pozice předsedy spolku Brno autem rezidentní parkování ostře kritizoval.

Ale nyní je vše jinak. Z rady městské části tak už před časem odešel na magistrát oficiální apel, který zatím zůstává bez oficiální odpovědi. Brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS) však změnám příliš nakloněná není.

„Názor vedení města je teď takový, že by se regulace neměla rozšiřovat. Tudíž bychom městské části Brno-střed neměli vyhovět. Kdyby se však ukázalo, že je nastavený systém nedostatečný, tak je možné o tom uvažovat. Ale skutečně až poté, co bude regulace zahájena, dopředu nic měnit nebudeme,“ podotkla primátorka a také zastupitelka Brna-střed.

Autor: