Jak zachránit neprodané jídlo? Pomáhá aplikace nabízející „záhadné“ balíčky

  10:12
Matěj Káňa ze Zlína s kamarády spustil revoluční mobilní aplikaci Jídlov, která má za účel prodat nevyužité potraviny a zamezit tak zbytečnému plýtvání v obchodech, pekárnách či restauracích. Služba bude brzy dostupná v Praze a v plánu je rozšíření do dalších míst v republice.

Matěj Káňa patří mezi tvůrce mobilní aplikace Jídlov. | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Zná to většina lidí. Z obchodu si občas přinesou více potravin než spotřebují. A tak se někdy stane, že jídlo z lednice či spíže putuje do koše. Stejnou zkušenost měl i Matěj Káňa ze Zlína. Častokrát sám sebe přistihl, že mu jídlo doma zbytečně zůstává a nakonec jej musí vyhodit. Ještě více jej ale zarazilo, kolik nevyužitých potravin zůstává v obchodech, pekárnách či restauracích.

Spolu s kamarády tedy přemýšlel, jak by se tomuto problému dalo předejít. A přišli s originálním řešením. Speciální mobilní aplikaci Jídlov spustili před pár dny.

„Funguje to jednoduše. Zákazníci si objednají potravinové balíčky seskládané z jídla, které se daný den neprodá. Následně si je vyzvednou ve smluvenou hodinu s výrazně sníženou cenou,“ popisuje Káňa.

Aplikaci si zájemci jednoduše stáhnou do svého mobilního telefonu v Google Play nebo App Store. Uvidí počet volných balíčků v provozovnách ve svém okolí, klepnutím do displeje si zboží v konkrétním podniku objednají a v určený čas vyzvednou.

Celé to funguje trochu jako hra, kde uživatelé jídlo „loví“. Vtip je v tom, že zákazníci dopředu nevědí, co v inzerovaných balíčcích naleznou. Obchodníci je sestaví pokaždé jinak, podle potravin, které se zrovna nevyprodají.

„Lidé se mohou orientovat podle charakteru obchodu. Například v kavárně lze předpokládat, že v balíčku budou zákusky, chlebíčky nebo saláty, v pekárně zase dostanou nějaký mix pečiva,“ říká Káňa.

Některé podniky už mají přebytek potravin vyřešený

Se svými kolegy se inspiroval v Dánsku, kde podobný projekt již funguje. Celý princip je nastavený tak, aby byl výhodný jak pro zákazníky, tak pro obchodníky.

Lidé přes aplikaci mohou pořídit oběd či večeři i za poloviční cenu a provozovatelé obchodů i restaurací zase výrazně umažou ztráty za vyhozené potraviny. Káňa si přímo v terénu ověřoval, o kolik peněz takto přijdou.

„Například paní v pekárně mi krátce před zavíračkou řekla, že dnes vyhazuje zboží za patnáct set, což je pro ně ještě úspěch. Nedá moc práce zjistit, kolik peněz jim takovým způsobem utíká,“ upozorňuje pětadvacetiletý podnikatel, který už má za sebou zkušenosti s vývojem webových stránek a e-shopů.

Aplikace Jídlov v současné době startuje ve Zlíně, ale už nyní se připravuje vybudování sítě partnerů v Praze. Cílem projektu je pokrýt celou republiku. Od uživatelů má zatím dobrý ohlas.

„Postupem času jsme přišli na to, že aplikace může fungovat pro celou řadu provozoven, včetně restaurací, které vaří polední meníčka. Zbylé porce mohou takto prodávat za zvýhodněnou cenu v odpoledních hodinách.“

Důležité je podle něj především ztotožnění uživatelů s prvořadým účelem této aplikace, kterým je záchrana jídla. Zákazníkům se výjimečně může stát, že jim obchodník objednaný balíček stornuje, protože zboží vyprodá.

„Je třeba to chápat tak, že jídlo nepřišlo nazmar. Ale nemyslím, že tato situace bude nastávat příliš často. V zájmu prodejců je, aby se zákazníci vraceli, a proto se budou vždy snažit nějaký balíček sestavit,“ ujišťuje Káňa.

Ten narazil i na provozovatele, kteří už mají přebytek potravin vyřešený po svém – například spolupracují s azylovými domy nebo dávají potraviny na krmení zvířatům.

„I za ty jsme moc rádi. Je jasné, že aplikaci využijí jen někteří, a já mám radost u každé porce jídla, která neskončí v kontejneru,“ poznamenal jeden z tvůrců aplikace.