Ministerstvo dopravy přitvrdí v postihu za volání za volantem

  11:16
Agresivita a nepozornost řidičů rostou a s tím i spojené množství nehod s tragickými následky. Jejich nejčastější příčinou zůstává nevěnování se plně řízení, které často souvisí s používáním mobilního telefonu během jízdy. Ministerstvo dopravy chce proto v postihu volání za volantem přitvrdit.

Telefonování za volantem

Co se týče bodového postihu, za telefonování by měly být čtyři body místo dosavadních dvou. A zatímco dnes je bloková pokuta za tento přestupek jen do jednoho tisíce korun a ve správním řízení 1500 až 2000 korun, nově chce ministerstvo dopravy navrhnout 2500 na místě a 10 000 korun ve správním řízení.

Výrazných změn se ale dočká celý bodový systém. Ministerstvo dopravy v současné době jeho návrh dopracovává, hotov by měl být do konce letošního roku. Po meziresortním připomínkovém řízení jej pak předloží ke schválení vládě a parlamentu.

Nynější bodový systém platí v České republice už dvanáct let a evidentně přestává být pro motoristy účinný, bičem k dodržování pravidel silničního provozu. Ministr dopravy Dan Ťok připouští, že systém po dvanácti letech potřebuje změny, ale jen změna motoristické legislativy nestačí. Pokud podle jeho slov nebude více vidět policie v silničním provozu, samotný nový bodový systém situaci moc nezlepší.

Přitom čísla jsou opravdu varující. Za letošních prvních devět měsíců zahynulo při dopravních nehodách v České republice 413 lidí, což je o 46 více než v loňském roce. Na tomto čísle se výrazně podepsalo září, kdy na silnicích podle předběžné policejní statistiky vyhaslo 64 lidských životů, což je meziročně o 21 více. Až čtvrtinu smrtelných nehod přitom způsobili mladší a začínající řidiči.

Přimět mladé řidiče k opatrné jízdě má v novém chystaném bodovém systému řidičský průkaz na zkoušku. Dva roky po získání řidičského oprávnění by měli za dopravní přestupky dostávat dvojnásobně více bodů než ostatní řidiči. Navíc, místo dvanácti bodů, což je hranice pro odnětí řidičáku na jeden rok, bude mladé řidiče čekat totéž, ale už ve chvíli, kdy se na jejich kontě navrší pouhých šest bodů.

Nevěnování se plně řízení v letošním roce zavinilo zhruba pětinu všech dopravních nehod. Až za tímto přestupkem následují z hlediska nebezpečnosti nesprávné otáčení nebo couvání, nedodržení bezpečné vzdálenosti a nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.