Ministerstvo dopravy chce stavět s pomocí soukromníků. Stavba D4 do tří let

  10:20
Na trase mezi Prahou a Pískem zbývá postavit ještě třiadvacet kilometrů dálnice. Z toho asi jednadvacet kilometrů náleží Středočeskému kraji. Podle plánů resortu dopravy pod vedením Dana Ťoka (ANO) by nové úseky mohly vzniknout už brzy.

(ilustrační snímek) | foto: David Peltán, MAFRA

Ministerstvo dopravy uzavřelo smlouvu s poradcem pro PPP projekt na dostavbu „strakonické“ dálnice. Pomocí soukromníků chce stavět i jinde.

„Ministerstvo dopravy uzavřelo smlouvu se sdružením společností White & Case, Česká spořitelna a Obermeyer Helika, které státu pomohou s přípravou projektu a výběrem koncesionáře,“ uvedl mluvčí resortu Tomáš Neřold. Vítěz soutěže nabídl cenu 26 milionů korun. Oproti předpokládané sumě 79 milionů se tak podařilo díky výběrovému řízení ušetřit.

Čtyřka drží PPP primát

PPP projekt počítá s účastí koncesionáře, který se po dostavbě o dálnici bude starat po dobu třiceti let. Za to stát ročně dle odhadů ministerstva dopravy zaplatí 900 milionů korun. Následně silnice přejde do majetku státu. 

„Samotná stavba chybějícího úseku dálnice D4 formou PPP by mohla začít do dvou až tří let,“ plánuje ministerstvo. Jde o optimistický výhled, který počítá s tím, že nedojde k žádným administrativním průtahům. „Celý zbývající úsek D4 už má platná územní rozhodnutí. V příštím roce se bude vyřizovat nové stanovisko posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Pokračují také výkupy pozemků,“ podotkl Tomáš Neřold.

Dostavba takzvané strakonické má ohledně využití soukromého investora primát. Tak daleko se totiž v Česku ještě žádný dálniční PPP projekt nedostal. Ministerstvo se tak mimo jiné připravuje na úbytek „evropských“ peněz. Příliv podpory se totiž výrazně zbrzdí do tří až šesti let. 

„Musíme se připravit na jiné modely financování, jako je právě PPP. Do budoucna bychom tímto způsobem rádi stavěli tam, kde máme ucelený úsek dálnice v délce alespoň 30 kilometrů a získáme platné územní rozhodnutí,“ konstatoval ministr.

Na D6 začnou práce za týden

Výběr koncesionáře začne v prvních týdnech roku 2018 a poradce v něm bude hrát důležitou roli. Má zajistit, aby stát při jednání se soukromým investorem získal co nejlepší podmínky a nastavil vše správně. 

„Ve smlouvě máme jasný harmonogram, jak se krok po kroku dostat k výběru koncesionáře. Na začátku příštího roku projekt představíme všem potenciálním zájemcům, následovat bude kvalifikace a samotný soutěžní dialog s vybraným okruhem uchazečů,“ řekl Dan Ťok.

V té době už ale silničáři zahájí práce na rozšíření D6 na Rakovnicku. Z částky 4,2 miliardy, na kterou resort odhaduje náklady na tři nové úseky této dálnice, pomalu začínají ubývat první haléře. Ministerstvo považuje akci za jeden z prioritních projektů – přesto se původně avizovaný termín zahájení prací ve druhé polovině listopadu nepodařilo dodržet.

Stavby dálnic v kraji

  • Zatím nejnovějším úsekem dálniční sítě ve středních Čechách je necelých pět kilometrů dlouhý úsek na D4 u Dubence na Příbramsku. Stavba trvala 2 roky a vyšla na 420 milionů korun.
  • Pokračuje vylepšování D1. Příští rok by mělo dojít na část mezi exity Hvězdonice a Mirošovice.
  • V pondělí 12. prosince odstartují práce na nových úsecích D6 na Rakovnicku. Stavět se bude obchvat Řevničova a úsek Nové Strašecí – Řevničov.
  • Do podzimu 2019 mají pokračovat stavební práce na D8. Rozdělené jsou do více etap, jako první se silničáři zaměřili na úsek mezi Zdiby a 5. kilometrem dálnice.
  • Největší nejasnosti jsou kolem dostavby dálnice D3. Zatím se vedou spory ohledně její trasy. Stavět by se mělo v letech 2020–2028.

„V listopadu jsme získali pravomocná stavební povolení a stavby byly vysoutěženy. Nyní jsme tedy již ve fázi jednání s vítěznými uchazeči, k zahájení obou staveb by mělo dojít 12. prosince,“ vysvětlil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký, jak postupuje příprava obchvatu Řevničova a úseku z Řevničova do Nového Strašecí. Kromě těchto částí má na D6 dojít také na úsek kolem Lubence.

Hotovo za tři roky

Postup prací nezastaví ani zima, kdy lze úseky chystat na rozjezd hlavní stavby. Ta začne na jaře. Do té doby mohou do terénu vyrazit geodeti a třeba u Lubence byla vykácena zeleň, která stála v trase budoucí dálnice. Po nové D6 se motoristé na Rakovnicku poprvé svezou kolem roku 2020. A možná zároveň s tímto datem by se mohlo začít se stavbou dalších úseků na Karlovarské poblíž Krupé či Hořoviček. 

Silničáři mají na příští rok připravené také další velké dopravní stavby. Na nejvytíženější a zároveň nejproblematičtější dálnici D1 začne modernizace úseku mezi Mirošovicemi a Hvězdonicemi. Hotovo by mělo být do tří až čtyř let.

Na trase, která nahrazuje chybějící dálnici D3 na jih, zahájí ŘSD práce u Olbramovic na Benešovsku. Přeložka silnice I/3 by měla být dokončena v roce 2019. Téměř čtyřkilometrový obchvat Olbramovic by měl přispět k větší bezpečnosti řidičů jedoucích z Prahy do Tábora a zpět. U obce totiž za posledních pět let došlo k desítkám vážných nehod, některé měly velmi tragické následky.

Lepší situaci a méně aut v okolí svých domovů ale Olbramovickým zajistí až zprovoznění D3. Podle odhadů ministerstva to nebude dříve než za deset let, stavět by se nicméně mělo začít už za dva roky. A resort dopravy se nebrání ani dalšímu využití PPP projektů. V hledáčku pro „pronájem“ investorovi jsou například některé úseky dálnice D7, která vede z metropole přes Louny do Chomutova.