Zlínská MHD by se mohla dostat do nemocnice i na ulici Zarámí

  16:52
Ve Zlíně vzniká plán na vytvoření nových linek či zastávek městské hromadné dopravy. Vozy by mohly nově zajíždět do areálu krajské nemocnice nebo na ulici Zarámí v centru města, lépe obsloužené by mohly být také části Prštné, Kostelec, Štípa a zoologická zahrada.

Vozy MHD v současnosti pouze jezdí kolem rozlehlého areálu nemocnice. | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Loni si nechali vypracovat odbornou analýzu, jak vyřešit přetíženou dopravu v areálu, a teď ji vedení zlínské nemocnice začíná postupně naplňovat.

„Pokud v příštím roce zbouráme prádelnu, vznikne prostor, kterým by do areálu mohla zajíždět linka městské dopravy. Pak začneme rozšiřovat úzké cesty kolem transfuzní stanice, aby autobus nemocnicí projel,“ řekl ekonomickoprovozní náměstek špitálu Vlastimil Vajdák.

Kde přesně by měla být zastávka umístěná, zatím není jasné.

S tím, aby MHD zajížděla přímo k pavilonům, souhlasí i dopravní podnik. Roli hraje fakt, že zastávka u hlavního vstupu s větší nabídkou linek je například od úrazové ambulance nebo interny vzdálená skoro kilometr. Přitom kdo nemá auto, je odkázaný právě na MHD.

Více parkovacích míst

Řidič zase často jen těžko zaparkuje přímo u konkrétního oddělení. Rodiny to většinou řeší tak, že nemocného odvezou na místo, vysadí, s autem se vrátí do parkovacího domu ve východní části areálu a od něj se pak vracejí pěšky.

„Když jdu ale na kontrolu s dítětem, tak ho nenechám v čekárně nebo před oddělením samotné. Takže stejně oba chodíme přes celý areál k dětským ambulancím,“ líčí Irena Kramářová.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

I proto chce zlínská nemocnice vylepšit podmínky pro parkování. Momentálně mají pacienti k dispozici celkem 215 míst a do konce roku má přibýt téměř stovka dalších. Ve východní části u záchranky totiž vznikne nové parkoviště pro zaměstnance s kapacitou 96 aut.

„Díky tomu se v blízkosti urgentního příjmu uvolní podobný počet míst pro návštěvníky, která teď slouží zaměstnancům,“ doplnil Vajdák.

Podle údajů ze zmíněné analýzy se denně v nemocnici pohybuje na 3200 návštěvníků, přijede do ní 2400 aut a zhruba stovka cyklistů. Téměř polovina řidičů přitom v areálu stráví méně než půl hodiny. Jde o auta, která do nemocnice přivezou nebo z ní odvezou pacienty a zaměstnance, nebo o zásilkové služby a dovoz obědů.

Před dvěma měsíci vedení nemocnice změnilo podmínky parkování a zpoplatnilo i první půlhodinu, jež byla do té doby zdarma. Každý vjezd teď stojí pět korun, což by mělo přinést úbytek aut.

„Situace je mnohdy neúnosná, řidiči často nerespektují dopravní značení a překážejí sanitkám. Areál není na takový provoz stavěný. Očekáváme, že byť je poplatek malý, množství aut v nemocnici se sníží, zvýší se bezpečnost chodců i průjezdnost sanitních vozů,“ vysvětlil Vajdák.

Vznikne zastávka i na Zarámí?

Chystaná zastávka MHD v areálu Baťovy nemocnice není jedinou změnou, o níž se mluví. Když se ve Zlíně v červenci konal evropský šampionát silničních cyklistů do 23 let, kvůli výlukám byla dočasně a poprvé v historii umístěná zastávka v ulici Zarámí.

„Mnozí cestující se shodovali v názoru, že je zde pro zastávku MHD zcela přirozené místo. Ulice Zarámí by si nějakou zastávku a stálou linku asi zasloužila trvale,“ popsal ředitel DSZO Josef Kocháň.

„Určitě bychom dokázali vymyslet trasu linky nebo i několika linek, které by tudy mohly projíždět,“ dodal vedoucí dopravního úseku Pavel Nosálek.

Mohla by zde končit třeba zvláštní linka z Jižních Svahů nebo z Malenovic.

„Vedení MHD touto ulicí není nová myšlenka, trakční stožáry jsou zde osazeny již několik let. Jedním z problémů je ovšem odbočení na ulici Dlouhou, které je za stávajícího dopravního řešení velmi problematické,“ reagoval zlínský radní Josef Novák, jenž má na starosti dopravu.

„Určitě se budeme touto záležitostí dále zabývat, protože se v praxi již osvědčila,“ dodal.

Začátkem příštího roku se pak chystá prodloužení linky číslo 4 z Vršavy mimo trolejové vedení až do Kostelce a Štípy a k zoologické zahradě na Lešné. Trolejbusy poháněné elektrickou energií z akumulátorů tam budou zajíždět v pravidelném intervalu 15 až 20 minut. „Co se týká četnosti spojů, polepší si také Velíková,“ naznačil Novák.

Pro tuto změnu je nutné pořízení sedmi nových bateriových trolejbusů. Celá investice je součástí Integrovaného plánu rozvoje území Zlína a asi 80 procent nákladů by pokryla dotace z EU (viz též Díky stamilionům z Unie budou hybridní trolejbusy jezdit až ke zlínské zoo).

Připravuje se také změna linky zajíždějící do místní části Prštné, a to ze školní na standardní.