Bezplatným jízdným to nekončí, Valašské Meziříčí zásadně mění systém MHD

  10:20
Po loňském zavedení bezplatného jízdného se blíží druhá fáze revoluční proměny městské hromadné dopravy ve Valašském Meziříčí. Ještě letos město změní systém autobusových spojů a linky budou jezdit jinak.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Michal Šula, MAFRA

„Potřebujeme posílit spoje v ranní a odpolední špičce, kterými jezdí lidé do práce a školáci. Změní se i spojení s vlakovým nádražím tak, aby linky MHD navazovaly na odjezdy vlaků,“ naznačil starosta Radovan Stržínek.

„Musíme odlehčit přehlcenou silniční síť, proto se snažíme zvýšit počet cestujících v autobusech,“ dodal.

Nový jízdní řád má začít platit ještě letos, i když pravděpodobně až na sklonku roku. Změn totiž bude celá řada. Obsluhu města má zvládnout pět základních linek. Dvě z nich budou páteřní, které zajíždějí do centra a přilehlých lokalit.

„Na ně potom navážou doplňkové linky a jedna linka bude jednosměrná okružní,“ popsal Petr Pšenička ze společnosti Transport Advisory, která zpracovávala návrh změny. Spoje se navíc doplní o pět školních.

Radnice bojuje s hustým provozem

Změny MHD souvisí nejen s poptávkou obyvatel, ale zapadají do širšího řešení systému dopravy ve městě. Valašské Meziříčí je totiž jedno z dopravně nejkomplikovanějších měst ve Zlínském kraji. Setkávají se zde dvě silnice první třídy a každou z nich denně projede na 20 tisíc aut včetně tranzitní nákladní dopravy.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

Průjezd navíc komplikují i tři kruhové objezdy. Jsou umístěné na hlavním tahu, ale příliš blízko, takže ve špičce fungují jako špunt. Běžné městské dopravě by stačily, tranzitní už je pro ně příliš.

Řešením by byl obchvat, jenže ten se připravuje už řadu let, a ačkoliv s ním opakovaně souhlasili i představitelé minulých vlád, stále se nestaví. Zatím poslední plánovaný termín je rok 2020.

I proto radnice začala předloni chystat změny. Navazují jedna na druhou. Nejprve v roce 2016 rozmístili na krizová místa radary a začali vybírat pokuty za rychlou jízdu. Efekt to mělo dvojí – počet přestupků klesl za tu dobu o 80 procent a radnice získala dost peněz na to, aby pokryla výpadek z jízdného.

Pro představu, za dva roky provozu je na „radarovém“ účtu zhruba 20 milionů korun. I po odečtení nákladů na pořízení a provoz měřicích stanic a administrativu spojenou s přestupky tak zbývá dost. MHD zdarma proto mohli nabídnout už o rok později (viz též Valašské Meziříčí chystá MHD zdarma, zaplatí ji pokuty za rychlou jízdu).

Autor: