Pardubické MHD akutně chybí třicet řidičů, jedna linka končí

  9:16
Od dnešního dne budou autobusy v Pardubicích jezdit na některých linkách v delších intervalech a linku číslo čtyři zruší dopravní podnik úplně. Důvodem je nedostatek řidičů. Vlnu odchodů není podle ředitele dopravního podniku Tomáše Pelikána kým rychle nahradit.

Celkem 18 nízkopodlažních plně klimatizovaných trolejbusů vyjede na všechny tratě do prázdnin. | foto: iDNES.cz

Přesně před rokem si ředitel pardubické hromadné dopravy Tomáš Pelikán liboval. Byl jedním z mála šéfů dopravních podniků v České republice, který se mohl pochlubit plným stavem řidičů. 

„Jsme velmi spokojení, protože v září budeme mít po velmi dlouhé době konečně plný stav řidičů. Hodně nám pomohlo především to, že jsme začali vychovávat vlastní šoféry, kterým platíme i pořízení potřebného řidičáku. Ten přitom přijde na 50 tisíc korun. Podmínkou pro zisk dotace je to, že u nás zůstane tři roky,“ uvedl loni v srpnu.

Jenže rok se sešel s rokem a z jeho slov už nic neplatí. Řidiči začali hromadně odcházet do důchodu nebo ke konkurenci. Najednou je podnik minus 30 šoférů, což má za následek jediné - omezení některých spojů a linek.

„Na páteřních linkách zvyšujeme interval z deseti na 12 minut. Věříme, že to pro cestující nebude zásadní překážkou a že opatření nebudou na dlouhou dobu,“ řekl Pelikán s tím, že třeba linka číslo 4 přestane jezdit úplně.

„Doufám, že od listopadu budou jízdní řády již zase v původní podobě. Ovšem třeba některé podniky stejná opatření přijaly loni a už se do původního režimu nevrátily, uvidíme,“ doplnil Pelikán, podle kterého řidiče neláká ani náborový příspěvek ve výši 40 tisíc korun.

„Kolega z Brna mi říkal, že tam dávají příspěvek sto tisíc a noví řidiči také nechodí,“ řekl Pelikán.

Pravdou je, že podobné problémy řeší snad všechny dopravní podniky v zemi včetně těch, které zajišťují meziměstskou dopravu.

„Nyní se pohybujeme někde kolem 240 řidičů, pro bezproblémový průběh s tím, že každý by mohl čerpat dovolenou, jak potřebuje, a nemuseli bychom nařizovat přesčasy, bychom ale potřebovali kolem 260 řidičů,“ uvedl třeba ředitel ČSAD MHD Kladno Ludomír Landa.

Podniku chybí 15 řidičů, dalších 17 je dlouhodobě nemocných

Podle Pelikána je však šance, že se v Pardubicích brzy podaří stavy doplnit. Podnik totiž přijal 11 řidičů, kteří si nyní dělají řidičské průkazy a po zkouškách budou podle něj na podzim připraveni nastoupit do reálného provozu. 

„Problém je, že trvá zhruba čtyři pět měsíců než nového šoféra můžeme pustit do ulic. Za tu dobu nám zase může odejít někdo další a vy ten problém pořád tlačíte před sebou,“ řekl Pelikán s tím, že dopravnímu podniku chybí 15 řidičů, dalších 17 řidičů je dlouhodobě nemocných.

„Když chybí z dvousetčlenného týmu více než třicítka lidí, je to znát. V celé republice chybí 14 tisíc řidičů autobusů a nákladních aut,“ řekl Pelikán.

Vozový park v Pardubicích čítá 130 autobusů a trolejbusů, které ročně přepraví zhruba 30 milionů lidí. Mzdy řidičů letos stouply o sedm až osm procent a s bonusem až o desetinu. V průměru si řidiči vydělají kolem 28 tisíc korun hrubého měsíčně. Denně jich jezdí v Pardubicích 149, plný stav je pak 210. Nyní jich však podnik má jen 180.

Plánovaná omezení v řádech pardubické MHD

Všední dny 
linka 2 - zkrácení dvou odpoledních spojů do zast. Pardubičky linka 4 - pozastavení provozu 
linka 5 - interval ve špičce 12 minut linka 6 - interval ve špičce 12 minut 
linka 10 - rozdělení odpoledních spojů na zast. Hlavní nádraží linky 8/88 - interval v přepravní špičce nově 12 minut 
linka 13 - interval ve špičce 12 minut 
linka 27 - dva odpolední spoje ze zast. Zdravotnická škola pojedou nově později, v 17.16 a 17.46 

Víkendy, svátky 
linka 17 - podvečerní spoj ze Srchu pojede dříve - odjezd 18.41 
linka 24 - nový spoj v 19.06 z Hlavního nádraží do zast. Domov mládeže pojede pouze v neděli