Žďárská MHD se mění už podruhé během půl roku. A cestující si stěžují

  15:28
Jen půl roku fungovala v nové podobě městská hromadná doprava ve Žďáře nad Sázavou. Po loňských změnách přišla na počátku tohoto roku další proměnou v reakci na řadu připomínek cestujících. Ti si však na novou podobu mezi tím zvykli a nyní si řada z nich stěžuje znovu.

Městská hromadná doprava ve Žďáře nad Sázavou. | foto: ZDAR, a.s.

Po stovkách připomínek od cestujících, kteří zahltili radnici svými dotazy a náměty k půlročnímu zkušebnímu provozu, se dotazovna plní dalšími podněty. Mnohdy jde o reakce od lidí, kteří už si zvykli na změny nastavené v první vlně a teď se brání dalším.

Hlavní změny MHD ve Žďáře nad Sázavou

Linka 2: Posun odjezdu z autobusového nádraží (AN) z XX:20 na XX:40, od Pilské nádrže v XX:00. Nejede do nákupního parku.

Linka 3: Trasa vede přes Klafar místo původní trasy přes Žižkovu.

Linka 4: Posun odjezdu z AN z XX:10 na XX:50. Jede přes Libušínskou, Žižkovu a Brodskou.

Linka 5: Posun odjezdu z AN z XX:40 na XX:20, nově zajíždí do nákupního parku. Spoj jezdí nově po trase AN - náměstí - Vysočany - Klášter - Libušín - náměstí - AN. Došlo ke zrušení spojů v lichých hodinách o víkendech, kdy pojede linka číslo 6.

Linka 6: Jezdí kolem pošty místo Strojírenské, následně přes Stalingrad. Doplněny nové dopolední spoje v trase AN - pošta - Stalingrad - náměstí - vodojem.

Linka 8: Autobusy jezdí nově přes Brodskou, vynechají Okružní, Horní a zajíždí na vodojem.

Pozn.: Platí od 1. ledna.

Zdroj: www.mhdzdar.cz

Ukázal první lednový týden po další změně jízdních řádů již nějaký trend?

„Týden je příliš krátká doba. Zároveň data za leden budeme mít až v polovině února,“ říká mluvčí radnice Jakub Axman.

Poprvé od roku 2012 došlo ve Žďáře nad Sázavou k zásadní změně ceníku. Cestující za obyčejné jízdné platí nově čtrnáct korun místo dosavadních jedenácti. Kdo však používá předplacenou kartu, tomu zařízení u řidiče odečte místo devíti korun pouze o korunu víc.

„Chceme zvýhodnit pravidelné uživatele. Někdy nám však čísla ze strojků ukazují, že lidé cestují pravidelně, ale stále si kupují běžné jízdné,“ diví se starosta Zdeněk Navrátil. Používání elektronické peněženky je praktické i kvůli rychlejšímu odbavování cestujících.

Cestující si mohou koupit měsíční kupon za 220 korun, čtvrtletní za 600 nebo roční za 1 980 korun.

Podle generálního ředitele dopravní firmy Zdar Richarda Latislava si cestující ve větší míře kupují předplacené karty.

„Zaznamenali jsme zvýšený zájem o pořízení čipových odbavovacích karet. Protože je však období začátku roku vždy spojeno s větším prodejem předplatních jízdenek, tak objektivnější údaje budeme mít po skončení měsíce ledna,“ řekl Latislav.

Do budoucna může dojít k výraznému navýšení počtu spojů

Nové linky fungují ve žďárských ulicích od 1. července loňského roku.

Místo šesti linek (a jejich osmi dalších variant s písmenem) jezdí nově devět linek označených pouze číslicí.

Nynější změny nastavené od ledna nemusí být posledními úpravami. Ve hře bude možná v příštích letech i varianta výraznějšího rozšíření počtu spojů a tím pádem i ujetých kilometrů.

„Je pravda, že velká část připomínek je na navýšení spojů. Vyhodnocení proběhne nejdříve v polovině roku a dle těchto závěrů se může stát, že jednou z variant do budoucna bude i navýšení spojů, tudíž i finančních prostředků,“ reagoval mluvčí Axman.

V roce 2016 město poskytlo dopravci provozní dotaci 6,5 milionu korun. Loni došlo k výraznému nárůstu na 8,8 milionu. „Největší podíl na výrazném růstu provozní dotace má téměř dvacetiprocentní navýšení mezd řidičů vlivem nařízení vlády od ledna 2017,“ vysvětlil Latislav.

Dopravce však také od loňského července po první vlně změn zaznamenal pokles tržeb. „Celkově byly tržby za rok 2017 v porovnání s rokem 2016 nižší přibližně o šest procent,“ bilancuje šéf Zdaru. Firma bude dál sledovat a vyhodnocovat i jednotlivé linky a spoje.

Autor: