Aplikace cestujícím jihlavské MHD ukáže, kde je právě jejich autobus

  9:22
Konec tápání na zastávkách. Cestující jihlavskou městskou hromadnou dopravou mají teď novou možnost, jak zjistit, kdy jim přijede jejich spoj. Město totiž vyvinulo webovou aplikaci, která ukazuje aktuální polohu jednotlivých vozů. Zároveň také prozradí, jaké zpoždění spoj případně má.

Na mapě cestující vidí, kde který autobus a trolejbus právě je. A zjistí také, zda má spoj případně zpoždění a kdy by měl dorazit na další zastávku. | foto: Magistrát města Jihlavy

„Je to online webová aplikace, což znamená, že se nemusí instalovat do mobilu. Cestující se ze stránky dozví vše potřebné o svém spoji, včetně toho, kde se aktuálně nachází,“ zmínil náměstek primátorky pro oblast informačních technologií Jaromír Kalina.

Uživatelům se po spuštění aplikace objeví mapa města s vyznačením linek MHD. Růžovou barvou jsou znázorněny trasy trolejbusů, modrou pak autobusová spojení. Po nich se pohybují symboly (kolečka pro trolejbusy a čtverečky pro autobusy - pozn. red.), které zobrazují jednotlivé vozy MHD.

MHD v Jihlavě

MHD v Jihlavě

„Každé vozidlo posílá informaci o své poloze zhruba každých dvacet sekund. Mapa se automaticky obnovuje vždy po deseti sekundách,“ řekl jeden z vývojářů celé aplikace, Jaroslav Škrobák z magistrátního odboru informatiky.

Když na již zmíněné symboly cestující kliknou, objeví se jim podrobnější informace o konkrétním voze. Dozvědí se, jakým směrem vůz jede, kterou zastávkou projel naposledy a zda jede včas, má zpoždění, nebo jede dokonce s předstihem.

„Jedná se o první verzi, která je zatím testovací. Rozhodli jsme se ji ale pustit ven už nyní,“ pravil Škrobák.

Mobil je spolehlivější než panel na zastávkách

Důvodem, proč nechtěl magistrát už déle čekat, jsou klimatické podmínky, které v krajském městě přes zimu panují. Sníh a namrzlé silnice kolikrát znemožňují vozům MHD jízdu po městě. Lidé pak na svůj spoj marně čekají na zastávkách, aniž by měli informaci o tom, že trolejbus nebo autobus někde stojí a nejede.

Mapu cestující najdou na adrese www.jihlava.cz/mhd

„Ani informační panely na zastávkách kolikrát správně nevyhodnotí situaci,“ vysvětluje přínos aplikace její vývojář.

Ověřit v praxi si to mohla prý jedna z jeho kolegyň na úřadě, která se zapojila do testování ještě předtím, než byla aplikace poskytnuta veřejnosti. Při čekání na spoj na jedné zastávce si v mobilu zjistila, že vozidlo, na které čeká, má problémy a nejede.

„Panel ukazoval, že vůz dojede za minutu. Ale při obnovování aplikace v mobilu postupně naskakovalo zpoždění pět, deset, patnáct minut. V ten moment člověk logicky vyhodnotí, že se něco stalo,“ dodal Škrobák.

Aplikaci tvůrci vylepší o přehlednější mapu i šipky směru jízdy

Aplikace by se měla i nadále zdokonalovat, například během ledna se na některých zastávkách MHD objevil QR kód, který chytré telefony na zmíněnou stránku s mapou navede.

„Budeme se v aplikaci snažit udělat srozumitelnější mapu, například přidáme šipku, aby byl na první pohled znatelný směr vozidla. Úpravou projdou i jízdní řády, aby bylo jasnější, z jakého směru linka přijíždí,“ přiblížil vedoucí odboru informatiky města Vladimír Křivánek.

I po ukončení testovacího provozu však bude možné dál aplikaci rozvíjet. „Uvidíme také podle reakcí lidí, jaké budou připomínky a podněty. Pokud budou přínosné, tak je rádi zapracujeme,“ dodal Jaroslav Škrobák.

„Po vzniku projektu Veřejná doprava Vysočiny by aplikace mohla navázat i na linkovou dopravu,“ nastínil další možnou budoucnost Jaromír Kalina.