Městský úřad v Litoměřicích spustil tlumočnickou linku pro neslyšící

  6:42
Městský úřad v Litoměřicích spustil tzv. Tichou linku, která pomáhá neslyšícím v komunikaci při vyřizování úředních záležitostí. Služba, kterou zavedlo Ministerstvo práce a sociálních věcí, je pro klienty i úřady zdarma. Záleží na městech a obcích, zda se k projektu připojí.

Stát platí v Libereckém kraji pro neslyšící jediného tlumočníka - Karla Redlicha. „Když jsem sám, tak bych vlastně ani nesměl být nemocný nebo si vzít dovolenou,“ říká. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Jak Tichá linka funguje? Klient je přímo na úřadě prostřednictvím počítače dálkově spojen s osobou ovládající znakovou řeč, která následně úředníkovi přetlumočí požadavek, s nímž neslyšící člověk přichází. Což dnes přímo na místě předvedl sluchově handicapovaný student Univerzity Jana Evangelisty Purkyně Michal Procházka, který obdobnou službu vítá.

„Využívám ji každý den, protože jako neslyšící nemůžu telefonovat. Pomocí linky volám doktorům, do banky nebo řeším krizové situace,“ sdělil Michal.

Jak upozornila vedoucí Odboru sociálních věcí a zdravotnictví Městského úřadu Litoměřice Renáta Jurková, ideální je se předem objednat. Není to však nutností. Službu přitom mohou využít nejen lidé při vyřizování úředních záležitostí, ale i neslyšící turisté při návštěvě infocentra. Na její existenci upozorňují samolepky na dveřích úřadu.

Litoměřický městský úřad na Mírovém náměstí nemůže být s ohledem na svou historickou hodnotu plně bezbariérový. V uplynulé době však učinil řadu kroků usnadňujících život lidem s handicapem.

„Plně bezbariérové jsou budovy úřadu v Pekařské a Topolčianské ulici. V listopadu loňského roku k nim přibyla i nová kancelář přímo přístupná z náměstí. Dále jsme nechali vyrobit tzv. euroklíče, které handicapovaným lidem zpřístupní veřejné toalety i mimo jejich provozní dobu. Další novinkou budou titulky pro neslyšící v reportážích vysílaných regionální televizí,“ informoval tajemník úřadu Milan Čigáš, který sám bojuje s tělesným handicapem.