Zlín se změní v závodní dráhu, jezdci se předvedou 30 tisícům lidí

  15:46
Přes sto závodních aut projede v pátek večer za bouřlivého nadšení diváků centrem Zlína. Městská rychlostní zkouška Barum Czech Rally dokáže přitáhnout desítky tisíc zájemců.

Městská rychlostní zkouška při Barum Czech Rally 2014. | foto: Jan SalačMAFRA

Jednoznačně největším lákadlem Barum Czech Rally je opět městský okruh v centru Zlína. Úvodní část soutěže vede přes baťovský areál, autobusové nádraží, nechybí přejezd přes koleje ani kruhový objezd.

Jde o velmi atraktivní část závodu, kterou byste na jiných kláních jen těžko hledali. MF DNES vybrala čtyři důvody, které z ní dělají mimořádnou záležitost.

1. Unikátní prostředí

To, aby se automobilové závody jely přímo v centru města, natožpak v průmyslovém areálu, který pochází z první poloviny minulého století a je v památkové zóně, je naprosto ojedinělé.

Dobře to vědí organizátoři a soudě podle diváckého zájmu také motoristická i laická veřejnost.

„Naším vzorem byla Velká cena formule 1 v Monte Carlu, i když k tomu se samozřejmě nikdy nepřiblížíme,“ nastínil ředitel Barum Czech Rally Miloslav Regner.

„Připravili jsme okruh hlavně pro obyvatele Zlína, kteří se nemají možnost dostat na další rychlostní zkoušky. Velký zájem mají ale i fanoušci odjinud,“ doplnil.

Regner si uvědomuje, že se kvůli městskému okruhu střed Zlína na několik hodin uzavře a ochromí dopravu. „Cítím ale od většiny zdejších lidí pochopení,“ doplnil.

2. Mimořádná atmosféra

Na třicet tisíc nadšených diváků, kteří stávají podél trati, umí vytvořit skvělou atmosféru. Místa na nadjezdu nad autobusovým nádražím jsou nejatraktivnější a skalní fandové si je zabírají hned brzy ráno. Odpoledne popíjejí pivo i grilují. A když se rozjede závod, nad jejich hlavami hoří bengálské ohně.

„Bývá tady fantastická atmosféra. Uvolněná a přátelská. Moc si to užíváme,“ potvrdil Petr Matějů ze Zlína, který ani letos nebude na zlínské rychlostní zkoušce chybět.

Mapa městské rychlostní zkoušky ve Zlíně při Barum Czech Rally 2014.

Autobusové nádraží je skoro hermeticky uzavřená aréna. „Když tudy auta projíždějí, bývá to mimořádné,“ láká vedoucí městské rychlostní zkoušky Petr Juřík.

Kulisu oceňují i sami závodníci, pro něž jde také o specialitu.

„Městská erzeta se mi líbí pro tu show. Přitáhne vždy spoustu lidí,“ reagoval zlínský jezdec Tomáš Kostka, který skončil loni třetí.

Někteří závodníci ovšem i přiznávají, že jako jezdci z okruhu nejsou nadšení.

„My musíme jet rychle a diváci si to užívají. Nikdy jsme ale tyto zkoušky nevyhledávali. Vždycky jsme totiž dostali časový příděl. Buď netrefíme správné pneu nebo jedeme moc opatrně,“ přiblížil další zlínský jezdec Jaromír Tarabus.

3. Noční motoshow

Atmosféru umocňuje i to, že se jede potmě. Start ve 21.15 však není dán důmyslností organizátorů, nýbrž jejich pragmatičností. Nechtěli centrum města zavřít odpoledne, když se lidé vracejí z práce. To by mohl nastat dopravní kolaps a lidé by určitě nadšení nebyli. Proto start přesunuli na večerní hodinu.

„To, že se jezdí v noci, vyplynulo z okolností. Ale jde také o zcela unikátní věc,“ doplnil Regner.

„Je to obrovská show s velkou tradicí. Věřím, že lidé budou tolerantní a částečné nepohodlí kvůli uzavřeným cestám překonají,“ vzkázal zlínský primátor Miroslav Adámek.

4. Oživené centrum

I když centrum Zlína pomalu ožívá, stále občas i v pátek či v sobotu večer připomíná spíš ospalé okresní než tepající krajské město. Zlínský okruh to na několik hodin naprosto změní. V ulicích budou tisíce lidí celou noc.

„Každá taková akce pomůže, podobně jako dětský filmový festival,“ upozornil primátor Adámek.

Své o tom vědí také hospodští a hoteliéři, kteří mají při obou mezinárodních akcích zvýšené tržby.

„Registrujeme navýšení tržeb, byť ne mimořádné. Uvítali bychom ale, kdyby se podobně velkých akcí konalo ve Zlíně ještě víc,“ přeje si majitel restaurace Dolce Vita Hubert Rýc.

Jeho podnik je přímo v budově radnice na náměstí Míru, kde se v pátek v 17 hodin koná slavnostní zahajovací ceremoniál závodů. I ten přiláká mnoho příznivců motorismu, kteří zřejmě opět zaplní celé náměstí.

„Městský okruh je zcela mimořádný“

Jen málokdo má u nás tolik zkušeností s automobilovými závody jako bývalý spolujezdec a dnes motoristický funkcionář Radovan Novák. Působí jako viceprezident Autoklubu ČR i sportovní komisař Mezinárodní automobilové federace. Zná rally v tuzemsku i ve světě a má srovnání také s formulí 1. „Městská rychlostní zkouška ve Zlíně je něco zcela mimořádného, co nikde jinde ve světě nenajdete,“ tvrdí Novák.

V čem především spočívá unikátnost městského okruhu?
Především v tom, že se jede přímo v ulicích města a jde o regulérní rychlostní zkoušku, která měří kolem devíti kilometrů. Třeba v Lisabonu se jezdí na náměstí něco podobného, ale trať měří jen kilometr. To je na skutečné závodění málo. Sébastien Ogier tam ztratí na Jari-Matti Latvalu tři vteřiny, ale v další rychlostní zkoušce na něho najede šest.

A výjimečnost z pohledu diváka?
Lidé nemusejí vyjíždět na závody do okolí, ale stačí jim jen přijít do centra města. Uvidí ještě všechny posádky, jak bojují o každou vteřinu. Atmosféru navíc umocní to, že se jede potmě.

Je pozoruhodné i to, že se jede mezi starými továrními budovami z baťovských časů?
To ocení spíše televize, ale jezdci a diváci se podle mě věnují závodu. Jezdci nemají čas sledovat okolí, vnímají jenom trasu. A lidé zase sledují to, jak trať zvládají.

Jak se na městský okruh těšíte vy osobně?
Abych se přiznal, tak raději sleduji rychlostní zkoušky v krajině. Třeba na Trojáku si užijete rally mnohem více než ve Zlíně, je to něco jiného. Ale zlínský okruh je mimořádný, což dokazuje i zájem diváků, kterých tady bývá třicet tisíc.

Působíte i jako jeden ze čtyř komisařů ve formuli 1. Je pro vás atraktivnější než rally?
Samozřejmě, že zajímavější je rally. Formule 1 jezdí dvě hodiny pořád dokola a většinou se tam nic neděje. Je to úplně jiný druh sportu.

Autor: