Matematika jako hra na obchod. V Náruči zdarma pomáhají pomalejším žákům

  6:24
Děti, jimž hrozí, že by ve škole propastně zaostávaly, zachraňuje před problémy doučování v turnovském Centru pro rodinu Náruč. Lektoři s nimi pracují zadarmo.
Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) | foto:  Dan Materna, MAFRA

„Jde převážně o děti z pěstounských rodin. Podporujeme také děti, které žijí pouze s jedním rodičem, a děti cizinců,“ říká ředitelka Náruče Tereza Linhartová. „Pomáháme i dětem z početných rodin, kde není na přípravu do školy příliš času.“

Lektoři dochází za dětmi do rodiny

Projekt, díky němuž se ohrožené děti dočkaly pomoci, se jmenuje Učení bez mučení. Náruč ho nabízí bezplatně už třetím rokem. Doučovací lekce se týkají hlavně matematiky, češtiny a angličtiny. V ojedinělých případech dochází lektoři za dětmi přímo do rodiny.

„Můj syn má Aspergerův syndrom a poslední roky se velmi potýkal se začleněním do běžné školy. Byli jsme rádi, že jsme mohli využít služby individuálního doučování přímo doma,“ uvádí jedna z maminek.

„Syn díky tomu zvládl základní školu a dokonce složil přijímací zkoušky na školu střední. Jsem samoživitelka a matka tří dětí. Výdaje za soukromé lekce by pro mě byly příliš drahé, a tak oceňuji, že jsme za doučování nic neplatili.“

O matematice si hrají na obchod

Pět současných lektorů i rodiče mohou v Náruči konzultovat problémy svých dětí se speciálním pedagogem i dětským psychologem. Využívají různé školní pomůcky, pracovní sešity a učebnice.

Průběh lekcí se odvíjí od toho, co děti potřebují nejvíce. Někdy stačí, pokud lektor pomůže školákovi s domácím úkolem a procvičí právě probíranou látku. U řady dětí se ale musí vrátit do úplných začátků, což se nejvíce týká matematiky.

„Představte si, že byste si ve čtvrté třídě neuměli spočítat, kolik si můžete koupit za dvacet korun lízátek, když jedno stojí pět korun. Přitom násobilku umíte, jako když bičem mrská,“ upozorňuje Anna Bergerová, lektorka matematiky a češtiny a koordinátorka projektu Učení bez mučení.

„Snažím se proto, aby děti matematiku nebraly jako sled naučených postupů a vzorců, které stejně zapomenou nebo popletou. V lekcích si hrajeme často na obchod, na restauraci a na rodinu. Děláme rozpočet na nákup vánočních dárků, používáme kostky, lego, odhadujeme vzdálenosti a počty různých věcí.“ Náruč podporuje ročně kolem deseti dětí z ohrožených skupin. Jejich počet závisí na tom, jak vysoké dotace Náruč na svůj projekt získá.

Lektoři pokračují jako dobrovolníci

„Pokud se nedaří sehnat potřebné peníze, někteří z lektorů pokračují jako dobrovolníci,“ prohlašuje Bergerová.

„Vědí, že přerušení doučovacích lekcí by dětem neprospělo.“ V letošním roce získala Náruč peníze z programu Nadace ČEZ Pomáhej pohybem. Turnovské centrum obdrželo 60 tisíc korun. Žádalo ovšem o 90 tisíc korun.

„Nebudeme mít tolik peněz na pomůcky, kolik bychom si představovali,“ poznamenává Bergerová. „Kdybychom získali více peněz, mohli bychom také nabídnout víc doučovacích lekcí, nebo do nich vzít o dvě až tři děti více.“