Kapitán z Vranova byl hrdina i padělatel diplomů, nyní je z něj vězeň

  7:02
Získal sympatie, když na vranovskou nádrž vrátil legendární loď. Ale zároveň měl kapitán Martin Balík několik problémů se zákonem, které jej přivedly až do vězení. Několikaletou éru jeho působení zmapovala MF DNES.

Když Martin Balík dopravil před devíti lety na Znojemsko plavidlo Dyje, byl pro lidi hrdina. Na hladinu vranovské přehrady přece vracel jeden z legendárních hydrobusů, který byl několik desetiletí symbolem této rekreační oblasti a skutečně tvořil páteř tamní flotily.

Jenže vzkříšení lodi zakalilo to, že si její majitel nevyřídil doklady ke spuštění na vodu ani „techničák“ k provozování lodní dopravy nebo kotviště. A tak policie loď odstavila na několik měsíců na návsi v Lesné.

Tím však problémy kolem Balíkových lodí teprve začaly. A nejen kolem nich. Kontroverzní podnikatel měl i různé oplétačky se zákonem, které ho teď přivedly až do vězení, kam měl nástup začátkem února. Doslova totiž dojel na porušení zákazu řízení auta.

Začněme u slavného hydrobusu. Po získání dokladů vozil turisty jen dva měsíce – zapálil ho totiž neznámý žhář. Balíkovi lidé znovu masivně fandili a on si pořídil dvě nové lodě.

Jenže se u nich objevila vyteklá nafta a Povodí Moravy mu za znečištění vodní nádrže vypovědělo smlouvu na pronájem pozemků, na kterých stojí nástupní můstky. To se stalo před pěti lety, od té doby Balík lodě nikdy neodvezl.

Za padělání dostal podmínku

Je až s podivem, že na jih Moravy neprosákla informace, že se v té samé době stal Martin Balík usvědčeným padělatelem.

Od roku 2008 do roku 2013 prodával falzifikáty maturitních vysvědčení i vysokoškolských diplomů pro stovky lidí po celé republice. Za jeden falešný dokument inkasoval mezi 20 a 80 tisíci korun.

Fotogalerie

Diplomy od bakaláře po doktora práv byly k nerozeznání od originálů, Balík je sám ověřoval falešnými notářskými razítky. Policie ho zadržela díky provokaci na dálničním odpočívadle přímo při předání padělku. Hrozil mu tříletý trest, ale od soudu v červenci 2014 vyvázl mnohem laciněji.

„Martinu Balíkovi byl uložen podmíněný trest odnětí svobody v trvání 10 měsíců se zkušební dobou v trvání 30 měsíců, peněžitý trest 40 tisíc a propadnutí věci,“ přiblížila mluvčí Okresního soudu Praha-západ Jana Číhalová.

MF DNES nyní zjistila, že Balík razítko vlastní výroby využil i sám pro sebe. Na notářském zápisu o založení společnosti s ručením omezeným Osobní lodní doprava je sice razítko i podpis brněnského notáře Přemysla Kalouse, ale jeho rukou se tak nestalo.

„Dokument není naším notářským zápisem, a tedy v naší kanceláři nebyl sepsán. O dalším postupu budeme jednat s právním zástupcem,“ potvrdil Kalous.

Falešná společnost čerpala dotace

Nastala tak bizarní situace. „Jestliže byl zápis o založení společnosti zfalšován, právnická osoba nemohla být řádně založena, a tedy ani nevznikla. Z právního hlediska by taková společnost skutečně neměla existovat,“ vysvětluje právník Petr Novák z Vaše nároky.cz.

Redakce MF DNES přitom ví o případu, kdy falešná společnost čerpala dotace. Konkrétně před dvěma lety od úřadu práce na vytvoření jednoho pracovního místa. Zatímco podle Nováka to může být dotační podvod, pracovní úřad problém nevidí.

„V rámci agendy spadající do kompetence našeho úřadu proběhl celý proces v souladu se zákonem. Úřad ještě jednou vše prověřil a nezjistil pochybení,“ sdělila mluvčí Kateřina Beránková.

Získat vyjádření Balíka se redakci MF DNES vzhledem k jeho současné situaci nepodařilo.

Za to, že Balíkova Osobní lodní doprava dál neoprávněně využívala pozemky vodohospodářů, byla před dvěma lety nařízena exekuce. Jenže k té nikdy nedošlo. Balík ještě rok před tím totiž převedl majetek na jinou společnost – Rekreace Vranov.

Přetahovaná na Vranově

Ta obě lodě provozuje, majitelem jedné z nich je však společnost z Kladna. Jiří Čurda a Dalibor Dufek z druhé společnosti Lodní doprava Vranov, která na přehradě provozuje tři výletní lodě, považují Balíka za silně kontroverzního a jeho podnikání za podivné.

„Vztahy mezi námi lze označit za hrůzu – svou neschopnost od počátku sváděl na konkurenční boj. Zklamal nás i postup úřadů. Musíme vynakládat nemalé prostředky na splnění všech povinností a někdo nemusí v podstatě nic,“ zlobí se.

Balík naopak označoval kroky Povodí Moravy za neopodstatněné, podnik podle něj nahrával druhému dopravci a za vším viděl konkurenční boj. „Lodní dopravou podporujeme cestovní ruch v regionu s vysokou nezaměstnaností. Čekal bych, že by na tom měly mít zájem především státní podniky, tedy i Povodí,“ argumentoval v minulosti Balík.

Zklamaný je z něj ovšem i starosta Vranova nad Dyjí Lubomír Vedra (Vranováci Vranovu). „Bohužel od začátku nerespektoval žádné předpisy a zákony. Procházelo mu to i díky tomu, že státní orgány nekonaly tak, jak měly. Občas dělaly mrtvého brouka,“ míní Vedra.

Balíkův nástupce dostane šanci

Jediným jednatelem zmíněné Rekreace Vranov je už rok osmašedesátiletý Ctibor Veleba z Velké Bíteše, který stojí i za Tatra muzeem Bítov. Povodí Moravy říká, že má konzistentní postoj a kotvící lodě – dříve Balíkovy, dnes Veleby – nesmějí překážet záchranným složkám. Zároveň povodí potvrdilo, že s novým majitelem ohledně možností nájmu pozemků jedná.

A podle Veleby je už dohodnuto. Získá nové přístaviště v Granátové zátoce. „Už máme odsouhlasené i podepsané náhledové mapy, kde co bude. Shodu máme i pod hradem Bítov,“ řekl MF DNES.

Ještě potřebuje ohlášku na stavebním úřadu na vybudování schodů a po schválení od Povodí se může podepsat nová nájemní smlouva. Už v dubnu chce zahájit provoz.

Bývalý vlastník lodí už bude jen přihlížet. Paradoxem celého příběhu je, že Balík nakonec doplatil na svůj svévolný přístup k pravidlům ne za kormidlem, ale za volantem. Kvůli řízení auta bez oprávnění byl v třicetiměsíční podmínce, jenže i tu porušil.

Za to ho Okresní soud ve Znojmě loni v září odsoudil k osmiměsíčnímu odnětí svobody ve věznici s ostrahou a dva roky nesmí sednout za volant. Jeho odvolání na začátku roku zamítl krajský soud a podle informací redakce už oblékl vězeňský mundúr.

Spuštění lodě Poseidon na Vranovskou přehradu