Historická C-11 hlásila poruchu, mimořádně přistála na hradeckém letišti

  16:22,  aktualizováno  18:52
Na hradeckém letišti, které se chystá na sobotní Helicopter Show, nouzově přistávalo historické cvičné letadlo Let C-11 (v Kunovicích licenčně vyráběný Jak-11). Kontrolní systém jeho pilotovi signalizoval nevysunutý podvozek. Vše ale fungovalo, přistání proběhlo bez problémů. Před tím několik desítek minut letadlo kroužilo nad městem, aby spotřebovalo palivo.

Na hradeckém letišti nouzově přistál letadlo C-11, které československá armáda používala v 50. a 60. let k výcviku pilotů | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Policisté dostali kolem patnácté hodiny hlášení, že malé letadlo s jedním pilotem má porouchaný podvozek. Stroj nějaký čas před přistáním kroužil nad městem, aby spotřeboval palivo. Přistání se obešlo bez zranění a škod.

„Zřejmě se to pilotovi podařilo zprovoznit ještě za letu. Stroj přistál normálně v 15:46. Kolegové už v tu dobu byli na místě, obdržel jsem od nich tuto zprávu,“ uvedl mluvčí hradecké policie Ondřej Moravčík.

Na letiště před přistáním pro jistotu vyrazily dvě profesionální hasičské jednotky a tři dobrovolné. Zasahovat však nemusely.

„Měli jsme asistenci při nouzovém přistání letadla. Hasiči najeli na okraj ranveje, čekali na průběh přistání a pak doprovodili letadlo do hangáru. Při přistání pilotovi signalizovalo, že mu nejde vysunout podvozek, ale z letiště bylo vidět, že se mu vysunul. Přistál bez problémů,“ řekl ČTK mluvčí krajských hasičů Ondřej Sezima.

Let C-11 se v letech 1953 až 1956 vyráběl v Kunovicích, celkem bylo vyrobeno 708 kusů. Byla to licenční výroba sovětského cvičného letadla Jak-11. V Československu se používalo asi 120 letadelt tohoto typu, k výcviku pilotů je armáda využívala do začátku 60. let. Později létali ve Svazarmu, pilotovat jej však mohli jen vybraní piloti. V roce 1964 byla většina československých letadel prodána do Egypta. Poslední C-11 dolétaly v roce 1977. 

Stroj, který nouzově přistál v Hradci, byl vyroben v roce 1955. Po službě v armádě se dostal do známé akrobatické „Boleslavské čtyřky“. Po „dolétání“ skončil v Leteckém muzeu ve Kbelích. Na začátku 90. let tamní pracovníci stroj znovu uvedli do provozu, létal do roku 1998, kdy byl uzemněn. Ve vzduchu se poté objevil ještě v letech 2003 až 2008. Následně byl na deset let uzemněn, teprve loni v červnu po celkové renovaci a s novým zbarvením (s původním vojenským nátěrem a označením PS-28) vzlétl.

V sobotu má být stroj součástí programu dvoudenní akce Helicopter Show, která dnes začala na hradeckém letišti. „Na programu dnes (v pátek) letoun nebyl, let se netýkal akce. Součástí Helicopter Show by měl být v sobotu,“ řekla Hana Bartošová z firma DSA, která Helicopter Show pořádá.

Na hradeckém letišti se koná úvodní den 18. ročníku Helicopter Show. Mluvčí pořadatelů Hana Bartošová však nepotvrdila, že by došlo k nějaké mimořádné události v souvislosti s přehlídkou.

Mimořádný incident mnohem větších strojů dnes řešili také na pražském letišti v Ruzyni. Při pojíždění se tam srazila dvě letadla aerolinek Smartwings. Jeden boeing zavadil křídlem o konec trupu druhého. Ani v tomto případě se cestujícím nic nestalo.

Dramatickému přistání vyhlídkového letadla asistovali o víkendu záchranáři na letišti Dlouhá Lhota u Příbrami. Mělo poškozený podvozek. Hasiči dráhu pokryli pěnou, aby zabránili případnému požáru. Letadlo typu Piper PA 28/180 do ní bezpečně dosedlo. Z kokpitu vystoupila čtyřčlenná posádka.

Autoři: , ,