Díry vystřídal hladký asfalt, na Špičák se už jezdí bez kodrcání

  16:22
K nepoznání bude v zimě silnice směřující ke skiareálu Tanvaldský Špičák. Hluboké díry na důležité cestě do nitra Jizerských hor vystřídal hladký asfalt.

(ilustrační snímek) | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Zimní středisko s čtyřsedačkovou lanovkou se tak zbavilo svého největšího a nejvíce kritizovaného neduhu - útrpné cesty za lyžováním v otřásajícím se autě.

„Krajská správa silnic opravila po dlouhých letech hodně rozbitou vozovku z Horního Tanvaldu do Albrechtic,“ říká Pavel Bažant, jednatel společnosti SKI Bižu, které Tanvaldský Špičák patří. „Opravená je také silnice přes Maxov do Hrabětic, kde leží náš další skiareál Severák. Po ní se na podzim nedalo už skoro jezdit.“

Oprava por čtyřiceti letech

Silnice z Horního Tanvaldu do Albrechtic navazuje na páteřní silnici I/14, kudy míří ke skiareálu na Špičáku turisté z Prahy a Turnova a od Jablonce nad Nisou a Liberce.

„Silnice z Horního Tanvaldu do Albrechtic pamatuje poslední velkou opravu asi před čtyřiceti lety,“ tvrdí Jaroslav Zeman, albrechtický starosta a ředitel továrny Detoa.

„Nová silnice konečně vypadá jako ve střední Evropě, a ne někde na Balkáně. Když k nám do továrny jezdili po staré silnici obchodní partneři z Německa, museli jsme se stydět.“

V příštím roce silničáři udělají nový povrch také na mizerné vozovce z Desné v Jizerských horách do Albrechtic. Letos začala oprava silnice z Hrabětic do Josefova Dolu, po níž míří ke Špičáku lyžaři z Bedřichova i z Liberce.

„Skončí až v příštím roce, ale hotový už je most v Karlově, a tak se v zimě vozovka z Hrabětic do Josefova Dolu otevře alespoň provizorně,“ dodává Bažant.

„I tak se po ní ale pojede lépe než po původní velmi špatné silnici.“

Mezi Severákem a Špičákem pendluje skibus. Obsluhuje také Bedřichov a během minulé zimy přepravil 20 tisíc pasažérů.

Zasněžování bude rychlejší

Na Tanvaldském Špičáku i na Severáku vyměnila letos SKI Bižu vysloužilé potrubí pro zasněžovací systém. Na Špičáku pořídila SKI Bižu nová děla a tyče, díky čemuž rychleji pokryje sjezdovky technickým sněhem.

„Letos jsme do rozvoje skiareálů na Tanvaldském Špičáku, Severáku a Bedřichově vložili přes dvacet dva milionů korun,“ upozorňuje Petr Bažant, mluvčí SKi Bižu.

„Za více než patnáct milionů korun jsme nakoupili čtyřsedačkovou lanovku Leitner. Postavíme ji v příštím roce mezi Kostelní a Černou sjezdovku.“

Lanovka pro Tanvaldský Špičák už jezdila v Rakousku, ale SKI Bižu k ní dodá nové srdce - především motor a elektroniku.

„Lanovka má nad sedačkami bubliny, což lyžaři ocení především za deště nebo mrholení,“ podotýká Petr Bažant.

„Myslím, že se nám za velmi dobré peníze povedlo získat opravdu kvalitní ojetinu. Cena byla tak výhodná, že jsme nákup starší rakouské lanovky o rok urychlili.“

Velké peníze vložené do vylepšování skiareálů se v zimě promítnou do ceny denního skipasu na Špičáku. Dospělého vyjde na 590 korun a zdraží zhruba o sedm procent. Cena vícedenních skipasů se nezměnila. V příštím roce rozšíří SKI Bižu na Špičáku sjezdovky. Jejich plocha vzroste o 4,3 hektaru - což odpovídá jedné dlouhé sjezdovce.