VIDEO: V Liberci parkují historické automobily luxusních značek

  16:14
Noblesa, elegance a ladnost se ušlechtile mísí v nové expozici libereckého Technického muzea. Ta představuje luxusní vozy evropské i zaoceánské produkce. K vidění jsou krom jiného i automobilové skvosty značek Rolls-Royce, Daimler či Cadillac.

Všechny vystavené vozy pocházejí ze sbírky Slavomíra a Hany Hadrabových. „Říkali jsme si, že by byla škoda tahle naše krásná auta nechat jen pro potěšení nás dvou někde v garáži,“ poznamenal Hadraba.

„Něco takového snad nikdo v českých zemích nemá. Je to taková exotika, zpestření našich technicky laděných expozic,“ dodal ředitel Technického muzea Jiří Němeček. 

Fotogalerie

Nejstarším automobilem je francouzský De Dion-Bouton z roku 1906, nejmladším pak Rolls-Royce Silver Spirit vyrobený v roce 1987. Mezi nimi na pomyslné časové ose figurují další pozoruhodné kousky, například Ford T z roku 1926, Rolls-Royce Silver Dawn z roku 1950, Rolls-Royce Silver Cloud I z roku 1959 či rozložitý a v souladu s dobovou módou kosmického opojení obřími aerodynamickými ploutvemi vzadu vybavený Cadillac DeVille v provedení flat top z roku 1959.

Nechybí ani Daimler DS420 z roku 1980 s šestiválcovým motorem Jaguar. „Daimler je luxusní odnož značky Jaguar,“ vysvětlil Hadraba.

Výstava představuje i unikátní Schmalbach

Cenným exemplářem je pak v omezeném množství kusů vyrobený kabriolet Cadillac Eldorado ve špičkové verzi Biarritz z roku 1984.

„Naše první auto byl sportovní Schmalbach MG/TR4 z roku 1972 na podvozku vozu Triumph TR4. Dvoulitrový čtyřválec, hodně jezdivé auto. Jde patrně o jediný dochovaný kus z osmi až deseti vyrobených,“ zmínil Hadraba.

Jak dlouho bude kolekce nóbl automobilů v muzeu k vidění, není přesně stanovené. Ale hned tak prý nezmizí. „Muzeum má expozice proměnné. Kdyby se pan Hadraba rozhodl, že chce mít své vozy třeba zase jinde, upravíme tuto část muzea do jiné podoby,“ řekl Němeček.

Jaký vůz ze sbírky jej zaujal nejvíc? „Jsem patriot a proto se mi líbí Praga Piccolo. Je to nádherné prvorepublikové auto. Není velké a ani nepůsobí draze, ale je naše. České,“ vyznal se šéf muzea.